tisdag 3 september 2013

Inskolning, en kort sammanfattning.

De senaste 2 veckorna har Janiina haft inskolning på förskolan.
Sättet man genomför det på är en gradvis förlängning av den tid som barnen är på förskolan och sedan även att var där utan föräldrar.
Så första dagen fick alla föräldrar vara där med sina barn lite drygt en timme och sen fick vi alla gå hem.
Nästa dag var vi där lite längre typ 2 timmar och efter 3 dagar med föräldrar på plats så fick vi börja gå ifrån förskolan och lämna barnen där.
Även där förlängdes tiden gradvis tills dess barnen fick stanna kvar över lunch och även sova efter lunchen.
Redan innan inskolningen började kände jag mig ganska säker på att det skulle gå alldeles utmärkt för Janiina, hon har alltid haft lätt för att roa sig utan någon förälder i närheten.
Hon blev lite grinig första gången jag lämnade henne kvar, men redan dagen efter vinkade hon glatt hejdå och visade tydligt att hon faktiskt var upptagen med att leka.
Efter det har det inte alls varit några problem, och Janiina verkar stortrivas med både personalen och de andra barnen.
De sista dagarna fick Sargit sköta inskolningen då jag börjat jobba efter 8 månaders pappaledighet (jisses vad tiden gick fort) och det har inte heller där varit några svårigheter.
Det enda som varit en utmaning är att få Janiina därifrån, särkilt om man först hämtar Janiina och sedan hämtar Sanna och William.
Janiina är nämligen mycket förtjust i att leka med de större barnen, och de större barnen gillar att leka med henne.
En av favoritstunderna är när nån av de större skjutsar runt henne på cykel, då trivs hon som bäst.
Tyvärr brukar dessa tillfällen alltid sluta med att jag måste lyfta en mycket arg och skrikande Janiina därifrån.
Så när jag nu ska hämta alla tre i fortsättningen blir det nog att hämta tvillingarna först.
Sammanfattningsvis har inskolningen gått jättebra och då inte allt för mycket förändrats på jobbet under min frånvaro känns det ganska ok att börja jobba igen.

//M-P

Inga kommentarer: