söndag 15 september 2013

Helgen som var

Lite oväntat fick jag helgen fri då den planerade arbetshelgen blev inställd, jag jobbade bara sent på fredag...
På lördag bestämde vi oss för att hela familjen skulle med till Täby då M-P hade sin första match för denna säsong där.
Hallen i sig var ingen hitt, knappt plats att vara publik. Men barnen höll sig nöjda då de fick mumsa i sig godis/russin.
Janiina var den som lessnade först... Tur då att de hade öppnat upp väggen som delade av rummet så vi hade lite mer yta att röra oss på. Och att Janiina hittade en innebandyboll att leka med. 
 En bild på maken i väntan på att matchen skulle börja.
 De spelade 3 X 20minuter men mot slutet av den andra perioden så började Sanna och William också att lessna. Då M-P var andra målvakt idag (då han haft ryggproblem) så stod han vid sidan och då ville stortrollen till honom. Så de gick dit men vad vi inte visste var att barn inte fick springa bakom målet så då blåste de av matchen ett tag. Detta för att inte barn skulle bli skadade av en eventuell boll.
Sanna och William blev jätterädda av uppståndelsen och började skrikgråta. Sen ville de inte längre vara kvar så efter att M-P burit dem till mig och de lugnat ner sig så började vi så småningom bege oss vidare.
Jag och barnen åkte till Turebergskyrkan i Sollentuna där det idag var dags för Barnens katedral.
Första gången vi var med men någon som redan var där som varit där ofta var Emma:
Sanna verkade gilla det och även Janiina (som egentligen var för liten), men William ville inte vara med.
Under gudstjänsten fick alla barnen ställa upp sig för att sjunga de sånger de övat på, det ville även Janiina göra och hon envisades med att ta sig upp bredvid de andra barnen. Hon gjorde de rörelser hon kunde och ar verkligen med i vad som skedde. Efteråt så tittade vi lite på vattnet utanför. Då sa Sanna att hon tycke om att vara där då hon fick stå på scen.
Innan vi begav oss hemåt så kikade vi lite i affärerna i Sollentuna centrum, bland annat så hittade jag mig en innebandy klubba på rea.
 Idag, söndag så försvann Sanna snabbt hemifrån. Hon ville till Klara och leka vilket hon tjatade om så fort hon vaknade. Så efter frukost hörde jag efter om de var vakna och sen var det bara att få henne redo. Hon klädde på sig själv och hämtade till och med tandborsten utan knorr och sen gick hon över dit själv.
Strax efteråt ville William också dit och samma där, inget knorr med tandborstning och sen gick han över själv.
De börjar bli stora våra troll.
Senare fick William gå över till Charlie också så hela förmiddagen befann sig stortrollen hos grannarna.
Själv lyckades jag rensa undan den hög som funnits bredvid fåtöljen i vardagsrumet sen vi gjorde iordning Janiinas rum. Hade väldiga svårigheter att hitta plats till allt men efter lite trixande så kom det mesta på plats.
Eftermiddagen tillbringades på dansen. M-P åkte i förväg till sin kurs så fort han ätit och vi följde efter när Janiina vaknade efter middagsluren.
Sen fikade vi på dansen varpå M-P åkte hem med barnen och jag stannade kvar på dansen.
Skönt att få röra på sig lite även om det blev rätt lugnt för min del.
Alla barnen sov då jag kom hem och även maken gick och la sig tidigt.
Helgens musik är en låt som fastnat hos barnen, en låt de velat lyssna på om och om igen: Vipp på rumpan affärn.
// Sargit

2 kommentarer:

Moster Tina sa...

Är det moster som börjar bli gammal..? Vad är det för nymodigheter barnen lyssnar på? Aldrig hört talas om en sådan låt! :)

Familjen Sundström sa...

haha... du får väl söka på youtube eller något ;-)
// Sargit