måndag 24 december 2012

Vår julafton

Äntligen julafton, eller, den kom ju rätt fort iår känner jag. Mest för att jag inte hunnit med riktigt känns det som på grund av ryggen...
Vi packade bilen efter frukost då alla fått kläder på sig, sedan åkte M-P med stortrollen och Heidi med den till vaari emdan jag promenerade med Janiina.
Tanken var att hon skulle sova på vägen och för en gångs skull höll hon med mig och gjorde som planerat. Hi hii.
Det var inte så bra plogat men inget att göra åt, bara att ploga sig fram med vagnen i alla fall.
Skönt var det att gå ändå, var nästan folktomt ute.
Här myser en nyvaken Janiina i famnen hos Helena.
 I väntan på "tomten" så försökte vi ta familjeporträtt, gick lite sådär då ingen av barnen var så sammarbetsvillig att bli fotad först.
Detta är den bästa bilden enligt mig och då blundar min älskling! *suck*
 Janiina ville hänga hos både vaari och moster Tina också så klart.
 Och så kom tomten!
Så fort det plingade på dörren så gömde sig Sanna under matbordet i vardagsrummet och vägrade komma fram.
William vågade komma till hallen i alla fall och nästan, men bara nästan, hälsa på tomten.
 Men det var mycket tryggare att hålla mamma i handen...
Så fort tomten lämnat över säcken och sagt adjö så vågade sig Sanna fram, båda var väldigt nyfikna på vad för paket jultomten kommit med.
Stackars Helena som missade tomten då hon var tvungen att gå på toa tyckte barnen...
 Alla fick en varsin julklapp från jultomten och tänka sig, han visste precis vad alla önskat sig.
Konstigt va?
Janiina gillade sin klapp något väldans och bankade på allt möjligt, inte bara klappen...
 Sanna fick sin efterlängtade prinsessa och William blixten och bärgarn (tyvärr hade tomten inte hittat Mack, men dessa gick bra verkade det som).
Då det lekts en del med klapparna så passade vi på att öppna några paket till från under granen innan maten.
Gissa vad maken fick av mig? Det var något som han faktiskt önskat sig (läs oss).
 Efter att ha ätit en väldigt sen men god jullunch var det dags för Kalle Anka så klart.
 Sen var det fler paket som skulle öppnas.
Här visar Sanna upp sina örhängen som hör till princess-settet så att hon också kan klä ut sig till prinsessa.
 Williams absoluta favorit klapp var nog denna, han tjatade och tjatade att den skulle byggas ihop.
Efter att alla julklapparna var öppnade, i lugn och ro, och lekts med och lekts med lite till så var det dags för lite go fika.
Sen lektes det ett tag till innan vi alla packade ihop oss och åkte hem till oss.
Vi kom hem före de andra då vaari, Helena, Tina och Heidi tog en sväng förbi kyrkogården först.
Så barnen hann få på sig pyjamas och sedan sy lite med sina nya sytavlor.
 De kämpade på bra men det var inte helt lätt, fick hjälpa dem några gånger att trassla ut nål och tråd som snurrat sig runt skivan. Men duktiga var de, misstänker att de sytt lite på dagis...
 Sen var det lite julgröt, ost och kex och lite annat gott till alla innan det var sängdags för barnen.
 Själv började jag göra mig iordning och gav mig seda iväg till jobbet.
Jag hade nämligen ansvaret för fackeltåget som går från Märsta station till Husby-Ärlinghundra kyrka och till julnattsmässan där.
Det var en väldigt fin kväll och skönt var det att gå ner all julmat också.
Tio personer blev vi som gick.
Jag hjälpte även till i mässan med att läsa julevangeliet på finska och läsa förbönen.
 Väl hemma, närmare halv två någon gång, så lyxade jag till det med en kopp thé med honung med lakrits smak, ost, kex och lite annat gott och slog mig ner i soffan i min nya varma tröja och mina mysiga varma tofflor.
En kanon trevlig och skön julafton utan stress blev det. Tack för det mina kära!
// Sargit

Inga kommentarer: