onsdag 5 december 2012

Snökaos

Jag älskar verkligen att det kom så mycket snö idag, hoppas bara att den får stanna också.
Det som jag däremot inte gillar är att behöva ploga mig fram genom snödrivorna med vagn och barn.
Hade glömt bort hur jobbigt det är att röra sig med barnvagn i snö då plogningen inte riktigt är anpassat för gångtrafikanter i första hand.
Då vägarna plogas så hamnar ju snön därifrån på trotoarerna, där de redan plogat och så blir det stora drivor precis vid övergångställerna också så klart.
Jag gillar det inte men idag var jag tvungen att gå på själva bilvägen med barn och barnvagn då det inte gick att gå på trotoaren alls.
William stackarn vaknade på helt fel sida idag och itne gjorde det här vädret det bättre "inget bra väder idag" beklagade han sig med gråt i rösten.
"Jag gillar inte snö" kom han också med, även om han dagarna innan älskat att busa runt i snön och åka i pulkbacken.
Då jag och Janiina gick hem efter dagis lämningen så somnade hon precis lagom till vi var hemma.
Då tänkte jag vara smart och skotta lite snö så att det skulle vara lättare att komma fram med vagnen sen.
Här en före bild,
 och en efter bild. Syns inte så bra hur mycket jag skottade men det var en del.
 Janiina sov hela förmiddagen till min förvåning! Jag fick väcka henne vid lunch för att hon skulle hinna äta innan vi skulle hämta stortrollen. Jag passade faktiskt på att vila lite i soffan då ryggen värkte lite...
Innan jag gick mot dagis så skottade jag lite till då det kommit mera snö, mest så jag slapp ploga mig fram med barnvagnen.
Från dagis så tog vi bussen ner till Märsta centrum i snökaoset.
Men fram kom vi och bussen var bara 2min sen, helt okej i detta väder tycker jag.
Vi kom fram i god tid innan barnteatern skulle börja.
Det var ett av programpunkterna under finska veckan riktad till barn.
Vi var några som hade trotsat snökaoset och tagit oss till biblioteket, bland anant Hanna och Melvin som kommit dit med sin finska förskolegrupp, men det var rätt tomt där förövrigt...
Apan Anders underhöll med sång och musik på både svenska och finska.
 Av alla barn som kom så var det Janiina som "diggade" och dansade mest av alla. Så fort musiken började så rörde hon på sig på något sätt.
Här satt hon i min famn och sparkade med fötterna som ni ser, men hon stod och gungade i takt till andra låtar också. Bjuder på lite falsksång också så vill du inte lyssna så ha inte ljudet på, hihii...
Både min mor och min man kom dit också strax efter att det hade börjat.
Då blev Janiina lite pappig plötsligt.
Min kollega Terttu var där med sin dotterdotter Saga också och efteråt så läste hon en bok för våra troll medan vi åt mellanmål.
Då vi var klara så körde vi hem men jag lämnade bara familjen där och fortsatte själv till jobbet.
Jobbade undan lite innan jag och mitt arbetslag skulle ut och äta middag på den nya franska restaurangen vid Märsta centrum.
Jag och två av mina kollegor gick dit och lämnade bilarna på parkeringen, utanför var det mycket orörd snö och jag kunde inte motstå frestelsen utan gjorde min första snöängel som fick hälsa folk välkomna utanför kyrkan. Min kollega Lucas fick hjälpa mig upp dock, jag är ju inte så smidig för tillfället...
Väldigt trevligt hade vi och åt jättegod mat. Rekomenderar varmhjärtat denna nya restaurang.
Då jag ju har lite allergier och vissa saker, som tex fisk, som jag inte äter så fick kocken ändra lite i den tänkta tre rätters menyn till just mig. Vilket han gjorde utan problem.
Här har ni en bild på efterrätten, försvinnande gott var det.
Då det var dags att köra hemåt så hade det kommit mera snö, och mera bilar till parkeringen så jag var tvungen att försöka backa ut därifrån då det inte gick att vända bilen.
Då fastnade jag såklart mitt på vägen efter utfarten i snömodden!
Gick inte att få bilen varken åt höger eller vänster utan så fort jag försökte gasa så gled bilen sidledes neråt mot diket.
Första gången jag inte kommit någon vart under alla de år jag haft körkort.
Men som tur var så fanns det räddande änglar i närheten, hela kören som höll på att öva i kyrkan tog en paus och kom ut och hjälpte till att få loss bilen. En av körmedlemmarna hade fyra små dörrmattor i bilen enbart för sådanna tillfällen, så smart!, och snabbt kom bilen loss då vi hjälptes åt att putta lite också.
Tack till mina änglar!
(Octurne har förresten sin julkonsert på söndagkväll i Odensala kyrka ifall någon är intresserad av att lyssna på deras ljuva stämma)
Då jag kom hem så skottade jag för tredje gången på framsidan, och då hade M-P också skottat en gång då han kom hem.
Sen hade jag så ont i ryggen och högra armen så jag knappt visste hur jag skulle vara.
Så efter Greys och Scandal gick jag faktiskt och la mig i sängen och somnade rätt fort.
// Sargit

Inga kommentarer: