tisdag 25 december 2012

Juldagen!

Oj vad det hade snöat under natten/morgonen!
Men då jag har en tradition att för min egen skull gå på den finska julottan så tvingade jag mig själv upp.
Sanna hade redan dagen innan sagt att hon ville med och då jag väckte henne och frågade igen sa hon ja och så var vi iväg rätt snabbt ändå.
Fick pulsa genom ca8cm snö då det inte syntes till några plogbilar någonstans, inte på hela dagen såg jag några (större vägaran blev dock plogade under eftermiddagen).
Vi kom in strax innan klockorna ringde till gudstjänst, då Sanna insåg att vi inte skulle till "mammas jobb kyrka" så blev hon på lite dåligt humör "jag vill inte till DEN DÄR kyrkan" sa hon.
Men då var vi redan framme och så fick hon snällt följa med in.
Men det dåliga humöret gick över sen och hon "läste" i psalmboken och höll i agendan och så även om hon pratade lite då och då om diverse saker.
Senare tog tröttheten över och hon la sig ner en stund för att vila.
Men bara en kort stund. Sen var hon igång igen. Hon till och med stod upp alla gågner man skulle stå utom en.
Efteråt gick vi, Sanna och jag, fram och tittade närmare på julkrubban.
 Då vi stod där så sjöng vi "blinka lilla" på finska och en sång om djur, även den på finska. Väldigt mysigt var det.
Sanna blev överlycklig då Yildiz, vår vaktmästare, lät henne blåsa ut ljusen i stora ljusstaken.
Sen ville hon också tända ljus själv, så det fick hon göra.
Hon satte ljuset i hållare själv också.
Hemma blev det frukost och senare spelade vi det nya spelet de fått, medan M-P, Janiina och Heidi sov.
De gillade den verkligen, man ska titta på en bild i 10sek och sen räcka bilden till den som läser, kasta tärningen och svara på den fråga som finns på bildens baksida om bilden tex är alla fåglarna röda.
William överraskade mig enormt, han tittade lite kort som mest 2sek på bilden då det var hans tur och sen såg han på timglaset resten av tiden. Och ändå svarade han rätt på varje fråga han fick!
På eftermiddagen åkte vi åter till min pappa för att fortsätta julfirandet, denna gång anslöt sig även min syster Nadja från Nyköping dit.
Blev mera julmat och mera klappar, ingen tomte dock.
Här läser Tina för stortrollen ur den nya boken Sanna fått.
Janiina gav upp ens tund och sov sött i Tinas säng.
 Här poserar Sanna och William i sina nya onepiece de fått från sin moster Nadja och hennes man.
Jag lyckades få dem att gå med på att bli fotade i dem då jag sa att de kunde ju blunda om de ville då jag ju tog kort på deras kläder och inte på dem. hihii...
Min syster Heidi testar att bära båda stortrollen samtidigt, det såg tungt ut!
Då dagen började lida mot sitt slut så tackade vi för oss och packade in oss i två bilar. Den ena mot Nyköping med min syster Nadja och mina älskade stortroll och den andra hemåt med maken, min syster Heidi, Janiina och mig.
Sanna hade nämligen sagt vid matbordet "jag tror att jag vill följa med dig hem Nadja".
Vi hade tidigare frågat dem om de ville åka till Nadja och då förberett med packad väska för det, men inte beslutat något ifall barnen inte ville åka. Men det ville de.
Kändes konstigt att vinka av dem men som vanligt fick jag massor av pussar och kramar och så Sanna som sa att hon kommer att sakna mig, innan hon glatt åkte med sin moster.
Idag har förresten Janiinas fjärde tand spruckit fram, precis vad jag misstänkt var på väg på grund av hennes humör och lilla förkylningen hon åkt på.
På kvällen leker Janiina glatt själv på golvet i vardagsrummet, men inte med alla de nya fina leksakerna hon har utan med en pappbit och två oöppnade plåster!
Vi skippade middagen idag för oss vuxna, istället fick det bli ost och kex, massor av ost och kex...
// Sargit

Inga kommentarer: