fredag 21 december 2012

Barnvakteri och överraskningsgäst!

Idag vid lunch lämnade Lina Emma och Elin hos oss så at de kunde fixa färdigt väggarna i deras blivande sovrum.
Blev lit pulkabacke för de större barnen och mycket lek.
Senare på eftermiddagen fick jag en snilleblixt och satte igång att göra snöbollar (julgodis) med barnen.
Jaghade förberett smeten så det var bara för dem att rulla bollar av dem och sedan rulla dem i florsocker.
Men jag hade inte räknat med att smeten skulle vara så degig... Jag hade kanske måttat lite fel med smöret.
Så det blev en väldigt kladdig och smetig historia och de yngre gav upp rätt snart, men de gjorde tappra försök att få till några bollar i alla fall. 
 M-P som hatar att kladda med händerna ställde upp för William och hjälpte honom.
Tur att de var goda i alla fall...
Vid middagstid smet jag iväg och lämnade maken ensam med fem barn, detta för att hämta min syster Heidi från Arlanda då hon plötsligt fått ledigt över julen och undrade ifall hon fick komma till oss och fira jul. Självklart fick hon det!
William till och med erbjöd snällt att hon kunde få sova bredvid honom i hans säng, då jag fråade vart vi skulle lägga henne. Sötnos. Förklarade att hans säng nog är lite för kort för Heidi och det höll han med om.
Så när hennes plan landat och vi fått in hennes väskor och henne själv i bilen styrde vi mot Kista galleria för lite sista sista minuten shopping. Vi hade en jättetrevlig kväll och hittade nästan det vi ville, fast de hade förlängda öppet tider så hann vi inte gå igenom mer än hälften (om ens det) av affärerna så det jag egentligen ville ha till min älskling hittade jag inte (visste inte vad jag ville ha egentligen heller), fick bli annat istället.
Här en bild på min näst äldsta syster Heidi.
Väl hemma igen sov alla våra troll och M-P hade överlevt kvällen ensam med fem barn också.
Enda var att en av våra unga gäster hade nallat popcorn från vår gran, lagomt kul då det tog en hel kväll att göra girlangerna... Men M-P hade skällt på na då han såg vad hon höll på med.
Lite kvällsfika och sen var det sängen som gällde.
// Sargit

Inga kommentarer: