lördag 29 december 2012

Äventyr på fartyg och biokväll för mammsen

Idag var det dags att vinka adjö till min storasyster Heidi som skulle hem till Finland igen.
Hon har en vän som är kapten på Silja Serenade som hon gjort upp med att vi skulle få komma ombord som besökare då vi körde henne till hamnen.
Kapten mötte oss vid terminalen och följde oss in, sedan efter att vi lämnat Heidis väskor och våra ytterkläder samt vagnen i hennes hytt så tog han med oss upp till bryggan.
Två män som jobbade där tittade lite frågande först på klockan, de undrade säkert om rundvandringen redan var igång. men det var bara en liten privat visning, hihii.
Barnen var mer intresserade av utsikten än annat och de sprang runt och tittade ut och busade då första blygheten hade lagt sig.
 De provade såklart att sitta och "styra" också, även om denna inte är i funktion längre...
Janiina ville också testa...
 Efter ett tag tackade vi och sa adjö till kaptenen och gick till lekrummet istället. Hade glömt hur stort det är, eller så har de byggt om den sen sist jag var ombord. Hela två olika rum med bollhav, en för de stora och en för de småbarnen.
Sanna och William njöt och kunde knappt tro sina ögon.
De for runt på piratskeppet och bollhaven fram och tillbaka, hann inte ens fota dem.
Janiina var också sugen på bollhavet då hon såg sina syskon härja runt där,
 så även hon fick "bada" lite bland bollarna.
 Hon var itne sen att klättra upp i skeppet heller, klätterapa som hon är.
Sen lekte hon tittut med moster ett tag.
 Vi avslutade äventyret med att fika lite i cafeterian.
Efter frukten så fick William och Sanna en varsin rolig pepparkaka som Heidi köpte åt dem.
Tiden gick fort och snart var det dags att krama min syster adjö och lämna båten som redan börjat släppa in nya passagerare.

Från hamnen åkte jag och barnen till Kista galleria för at tmöta upp M-P och Tina.
Tanken var att M-P skulle åka hem med barnen medan jag och Tina skulle umgås och gå på bio.
Men det slutade med att vi alla åt middag där ihop innan han styrde hem med barnen.
Biobesöket  var en historia för sig, går inte in på detaljer med bokningen mer än att det var krångligt och tog tid men vi hade tur (de hade något strul med systemet). Vi fick dock inte plats i den visningen vi ville hinna med utan först till den sena.
Så jag och lillsyrran strosade runt och fördrev tiden i affärer och lite mera mat innan vi i god tid kom in till salongen.
På vägen upp såg vi lådorna med 3D-glasögon och skämtade om att vi kanske skulle ta med oss ett par till barnen men struntade i det, vi skulle ju inte se en 3D-film.
Vi satt i godan ro med massa gott som vi laddat upp med och såg igenom alla reklamen från våra toppen platser mitten mitten.
Då filmen skulle börja så började vi ana ugglor i mossen, alla andra ahde tagit på sig 3D-glasögon!
Filmen var i 3D! Nej!
Nåja, efter kort överläggande fick jag "smyga" ut (vilket inte var det lättaste då folk inte flyttade på sina fötter som jag då snubblade och trampade på fast jag försökte vara fösiktig). Sprang och hämtade två par glasögon ur lådan och snabbt in.
Hann till och med in innan förtexten var slut.
Jag ger Tina hennes par och vi sliter upp embalaget och då inser vi samtidigt; jag ahde fått tag på barnstorlek på glasögonen! *SUCK* Nej, jag går inte iväg för att hämta andra sa jag bara varvid vi gör vårt bästa för att få det att fungera. Det gick till slut...
Filmen var kanon bra! Vi såg "Berättelsen om Pi", den var över 2timmar lång men kändes inte som det.
Jag gillar inte 3D filmer alls, tror jag har svårt att uppleva dem som de är tänkta på grund av mitt synfel och glasögonen funkar inte jättebra ihop med 3D-glasögon (inte ens med vuxen storlekar).
Men filmen var bra i alla fall och tror jag gärna skulle se den igen.
Nu ska jag försöka boka in några bio-besök till, har några filmer jag skulle vilja se men det är ju det här med tiden och barnvakt då och så vill jag ju gärna ha sällskap på bion också...
jag avr rätt mör i ryggen efter denna dag då jag fått bära runt på Janiina på båten, detta då hon vägrat vara hos någon annan. Och att sitta still i biostolarna gjorde inte underverkt med min rygg heller. Men kul var det.
// Sargit

Inga kommentarer: