fredag 30 september 2011

Ledig dag med barnen

Idag var min lediga dag.
Hade planerat att lämna barnen på dagis och sedan ägna mig åt tvätt, packning och avsluta med massage innan jag skulle hämta hem barnen.
Men så blev det inte.
Då båda barnen vaknat och krypit ner bredvid mig i vår säng så mös vi en bra stund, ändå var jag alldeles för trött för att stressa iväg barnen till dagis och då Sanna fått snuva så bestämde jag mig hastigt för att de skulle få stanna hemma idag med mig.
Både Sanna och William verkade nöjda med beslutet, frågade dem innan jag ringde förskolan om de ville vara hemma idag vilket båda svarade ja på.
Då Sanna var färdig med sin frukost så fick hon syn på dammsugaren och ville börja städa.
Det har hon aldrig gjort förut eller velat, så jag visade henne hur man får igång den och sedan höll hon på att dammsuga från och till under hela dagen.
Noggrann var hon också då även soffan fick sig en omgång...
 När vi alla var påklädda och klara så var det dags att gå till tvättstugan.
Medan maskinerna fick jobba så gick vi ut på baksidan i det fina vädret och lekte.
Först lite gungande och sandlådehäng.
 Sedan en promenad i skogen där vi tittade närmare på bland annat dessa svampar.
 Då Sanna och William kände igen stigen ner till lekplatsen bredvid Orion (den med stora rutschkanan) gick det inte att hejda dem.
 Där blev det ännu mera gungande för Sanna medan William sa nöjt "ja titta på Sanna gunga".
Då jag tog flera bilder såg William så koncentrerad, nästan sur ut, på dem så jag bad honom att le lite åt kameran. Då visade han upp detta fina stora flin (var efter han brast ut i skratt).
Innan vi styrde stegen tillbaka till tvättstugan så var ju barnen tvungna att åka lite kana också. 
Efter lunch så var det dags för en tupplur tyckte jag, det tyckte inte barnen.
Så medan jag somnade i sängen lekte barnen på golvet i vårt rum i en halvtimma.
Senare såg jag vad som roat dem så, deras fars verktygslåda med måttband och skruvar m.m.
Då tvätten äntligen var klar så åkte vi till Öppna förskolan i Valsta kyrka.
Vi skulle handla också men Sanna var väldigt tydlig med att tala om "först leka Moa, sen handla".
Båda var lite blyga då vi kom dit då det var rätt mycket folk där, så vi började med fika.
Barnen tog mod till sig till slut och lämnade mig att fika färdigt själv.
En stund senare undrade jag vad de gjorde då de var så tysta, det här är svaret.
 Då M-P kom från jobbet så lämnade jag honom och barnen på öppnis och gick själv och handlade.
Då vi åkte hem så hade jag vissa problem att få barnen med mig in.
William satt på en sten och ropade "hoppla, hoppla" medan Sanna snurrade runt en lyktstolpe med orden "du kan inte ta mig".
Först då jag utmanade dem i vem som skulle komma först till dörren så fick de fart i benen. 
Medan jag började med middagen fick barnen mumsa på lite mandariner på altanen, där de sedan lekte snällt nästan fram till middagen.
 De var så trötta ikväll att de somnade redan kvart i åtta, en dag med lilla mamma måste ha varit väldigt ansträngande.
Nu ska jag och min älskling mysa i soffan en stund med denna lilla burk som sällskap.
// Sargit

Inga kommentarer: