söndag 4 september 2011

Premiär på Gröna Lund

För en tid sen vann Familjen Beutler en tävling där priset var inträde och åkband för 4 personer, om man åkte till Gröna Lund idag.
Eftersom Emma är under 3 år och har fritt inträde ändå så blev jag tillfrågad om jag ville ta med barnen och följa med.
En sån sak kan man ju inte missa, synd bara att Sargit jobbade och därför inte kunde följa med.
Lite nojig var jag väl att åka in till stan utan hennes stöd men det visade sig vara helt i onödigt.
Dagen började med att åka pendeltåget in till Stockholm C.
Tvillingarna var lite skeptiska till en början, men snart släppte det.
Mycket tack vare Elin som gjorde sitt bästa att busa upp alla 3 småttingarna.

Sen hade de hur kul som helst hela vägen.
Även inne i stan var allting alldeles för spännande för att det skulle kinkas i nån större mängd.
Efter att ha åkt spårvagn ut till Djurgården var vi så framme.
Barnen gjorde stora ögon åt allting som fanns inne på "Grönan", clowner och ballonger och allt vad det nu var.
Första anhalten blev karusellen med olika djur som man kunde sitta på och även ett par korgar att sitta i.
Den valde minstingarna snabbt ut.
 Medan Elin hittade en giraff att sitta på.
Nåt som var roligt att se var att barnen för en gång skull tyckte att det var helt ok att gå och göra nåt med andra än sina föräldrar.
Här är Thomas på väg att åka karusell med tvillingarna.
 Korgen är dock som synes inte riktigt tänkt för vuxna karlar:-)
 Emma och Sanna tog sig även en tur med veteranbilarna, med det vågade inte riktigt William, så Lina fick sitta bak medan vi stod vid sidan av och tittade på.
Vi åkte även Tuff-Tuff tåget och Te-kopparna vilket Sanna tyckte var jätteroligt medan William ville kliva av.
Därefter fick det bli så att Sanna åkte med nån av oss vuxna medan William var jättenöjd med att bara titta på.
Självklart hann vi även med en glass paus till Sannas stora glädje
Men dagens stora höjdpunkt blev nog efter lunch när vi gick ner till Findus och Pettsons hus.
Konstigt nog har jag aldrig varit in där förrens nu, men barnen fullkomligt älskade det.
Där fanns ju hur mycket som helst att leka med, bland annat denna kälke.
 Och denna bil satt lekte de med i säkert 30 minuter.
Inne i huset fanns det ännu mer saker att titta på och leka med så där blev vi kvar en god stund.
Här ville dock inte Sanna bli fotad medan vi satt och vilade.
Allt gott har dock ett slut, och strax innan fyra bröt vi upp för hemfärd.
Jag var helt övertygad om att både Sanna och William skulle slockna i samma ögonblick som jag la dem i vagnen, då de verkade jättetrötta.
Men tji vad jag bedrog mig, väl framme vid centralstationen kom de in i andra andningen.
Mycket lek och bus blev det.
Och ännu mer blev det på tåget hem.
Både Sanna och William höll låda som aldrig förr.
Väl i Märsta skildes så våra vägar, och jag styrde hemåt.
Allt som allt är jag verkligen jättenöjd med hur dagen varit då barnen varit väldigt snälla med sin pappa.
Den enda missen var att jag inte hann med att åka de nya berg-och-dalbanorna, men det får bli en annan gång.
Tusen tack till Thomas, Lina, Elin och Emma för att vi fick följa med er, det var verkligen jätteroligt.

//M-P

2 kommentarer:

Moster Tina sa...

Naw, sötnosarna! Nästa sommar ska moster följa med!

farmor Anci sa...

Ni verkar verkligen ha njutit av dagen, härligt!