söndag 12 december 2010

Tredje advent och en tur till Stora Ullentuna

Då jag kom hem från jobbet vid lunch så möttes jag av ett dukat bord och barn som var fullt upptagna med att vräka i sig nystekta plättar.
Sedan såg jag till min besvikelse att de redan "tänt" ljuset i adventskalendern samt öppnat dagens paket.
Nåja, kanske jag hinner vara med och tända det sista ljuset nästa helg.
William hade fått sätta dit lågan idag, och visste precis vad han skulle göra (berättade M-P), så det var nog meningen att den hamnade lite snett.
 Efter lunchen packade vi oss iväg för att bege oss till ännu ett födelsedags kalas i Stora Ullentuna.
Idag var det Johans bonusdotter Karolina som fyllde år.
Vi tog en omväg via Eurostop för att få barnen att somna i bilen, där M-P släppte av mig som skulle gå på byxjakt till barnen, jag ville ha röda mjukisbyxor till dem.
William sov innan vi kom dit men inte Sanna som blev helt förtvivlad då hon såg mig gå iväg.
Hon hade varit helt hysterisk hela tiden då M-P åkt iväg en sväng för att tanka medan jag var i affären.
Sanna lugnade sig strax innan de kom tillbaka för att plocka upp mig berättade M-P.
Hon somnade rätt fort då vi fortsatte färden.
Väl framme vaknade William pigg och glad, men vi lyckades inte få in Sanna utan att väcka henne.
Så då hade vi en trött liten tjej med oss en bra stund.
Bara pappas famn som dög och det här var enda ställningen hon ville ha.
 Här ser ni själva födelsedagsbarnet som smilar upp sig.

Barnen fick mumsa på varsin saffransbulle, det är ju trots allt kalas, och lite frukt till mellanmål..
Då M-P lyfte över Sanna till hennes gudfar för att gå iväg en kort stund för att hämta lite glögg, så blev hon förtvivlad, det var som om världen skulle gå under för henne.
Inte ens min famn hjälpte till att trösta henne utan det var bara pappa som kunde lugna lilla Sanna.
Stina gillar ju julen, speciellt att julpynta.
Det som var nytt sen förra besöket var att julgranen kommit in.
Den gillade William att titta på samt försiktigt röra vid julgranskulorna.
Då Karolina målade sina naglar med sitt nya nagellack ville Sanna också måla.
Så Stina plockade fram kritor och papper till barnen.
Båda gillade att rita men snabbt så började de räcka mig en krita och säga "kukka" och peka på pappret.
Så det var bara att lyda och rita en blomma där de pekade, de ville också att man skulle skriva deras namn och "mamma" och "pappa" på pappret.
Sanna var så inne i ritandet att då vi skulle hem så ville hon inte gå ifrån kritorna alls.
Men till slut hjälptes de åt att plocka ihop kritorna så vi kunde bege oss ut i den kyliga kvällen (minus arton var det som mest under hemfärden).
Barnen gillade inte alls att åka bil i mörkret så jag fick tända lampan åt dem där bak.
Väl hemma fick barnen fortsätta rita medan jag förberedde middag.
M-P sprang iväg till tvättstugan då vi verkligen behövde tvätta.
Barnen "hjälpte" pappa att sortera tvätten...
Observera att vi redan har tre maskiner igång inann dessa högar.
Blev allt som allt tio maskiner ikväll!
Suck, att vi aldrig lär oss att tvätta i tid...
Nu strötittar vi på "I am legend" medan vi väntar på att det sista av tvätten ska torka, sen blir det natti natti.
// Sargit

3 kommentarer:

farmor Anci sa...

Dessutom har ni ju en trevlig och städad tvättstuga att vara i....det är inte alla som har det=)

Plingan sa...

Hej! Det är ngt knas med min hotmail så kan inte svara på mail där för tillfället, jag vet ingen mer tvillingfamilj så det blir "bara" vi som kommer på onsdag. OM nu inte barnen blir dåliga, Liam har varit jättekinkig idag och mer och mer täppt i näsan... Men vi håller tummarna ;) Kramis!

mummu sa...

och ni har tvättmaskin hemma.en maskin per dag,så blir det inte högar:)