torsdag 30 december 2010

Då mamma är borta, så ritar vi - länge!

Efter ännu en natt med en hostande Sanna (fast först på morgonkvisten vaknade hon) så var det åter igen skönt att få ligga kvar i sängen och lyssna på ljudet av Williams umgänge med farmor.
Själv små slumrade jag en bra stund bredvid en väldigt svårväckt liten tös.
Efter den sena frukosten så fick jag lov att smita iväg för att handla, skulle även kika lite på rean.
Började i Stinsen en sväng, men hittade inte det jag sökte efter men fick däremot sällskap av Emma och Lina en kort stund.
Hittade även lite oväntat skor till barnen på Vincent som har reat ut nästan hela sortimentet, så skynda er dit om ni vill få riktigt bra fynd.
Synd att vi inte vet barnens storlek på skor inför nästa vinter, då hade jag lätt köpt samma vinterskor de har nu fast större då.
En snabb tur till Sollentuna centrum blev det också, men även därifrån fick jag åka ifrån utan att ha hittat det jag ville ha nämligen leksaksmat till barnen.
Nåja, jakten får fortsätta nästa vecka.
Istället åkte jag mot Märsta och storhandlade på Maxi innan hemfärd, blev ju en del då jag skulle inhandla allt inför helgen inkl kalaset på lördag.
Under tiden jag var borta så har inte barnen hunnit sakna mig alls, själv ringde jag säkert tre gånger hem (eller nåt) för att kolla läget.
De har bland annat roat sig med att rita själva med sina nya pennor i cirka en och en halv timma!
 Många konstverk blev det och de var tydligen väldigt nöjda med det.
Normalt brukar de "tala om" för den som är bredvid vad denne ska rita och själv sitta och titta på.
Idag ritade de mycket själva samt så roade sig William med att tugga på pennorna och Sanna med att sortera in pennorna i asken sin.

 De blev inte glada då pennorna skulle plockas undan.
Jag och M-P kom hem samtidigt men det verkade barnen knappt bry sig om.
De kom och sa hej men sen ville de fortsätta leka med sin farmor.
På kvällen skulle vi få en middagsgäst, en klasskamrat från pedagogutbildningen som kommer från Kalix men numera bor i Uppsala.
Men då hon var lite sen så fick barnen börja äta före hon anlänt, potatisgratäng med ytterfläskfile fylld med vitlöksmjukost och inlindad i bacon. MUMS säger jag bara..
M-P råkade ge förmycket sås till Sanna och tänkte då att ta bort en del av det och ge till William.
Då Sanna upptäckte vad pappa hade gjort blev det Katastrof.
"Min sås!" verkade hon säga desperat medan Williams reaktion var mer "Mmmm, sås vad gott!".
Jag glömde helt enkelt bort kameran under kvällen så därför får ni inte se någon bild på fina Kerstin.
Men förhoppningsvis blir det fler tillfällen att fota henne nu när hon bor närmare.
Senast vi sågs var i början av graviditeten då M-P och jag var på vår första bilsemester genom Finland och Sverige, då stannade vi till och fikade hemma hos henne i Över Kalix.
Mycket "jobb" prat blev det men även lite annat.
Barnen, som även idag hoppat över middagsluren, somnade utan protester då de kom i säng.
Undrar om de helt enkelt har slutat att sova på dagen nu, eller om det bara är att de inte vill sova då det är mycket annat som är roligare att göra och då blir distraherade av det.
Nåja, vi får väl se hur allt går då de är tillbaka på dagis igen.
Nu ska jag göra mig iordning för natten för imorgon är det fullt upp med tårtbakning, städning och annat fix.
// Sargit

Inga kommentarer: