onsdag 8 december 2010

Julgröt på förskolan

Idag var det pepparkaksbak och julgröt nere på barnens förskola.
Då jag normalt sett brukar vara klar på jobbet lite tidigare på onsdagar, så anmälde jag mig frivilligt att hjälpa till med förberedelser.
Nåt som personalen bland annat ville ha hjälp med var ordna julgröten.
Naiv som jag är trodde jag att de hade nånting någorlunda färdigt som man skulle värma upp under omrörning, vilket verkade lagom avancerat för mig
När de sedan började plocka fram påsar med ris och andra ingridienser började jag så smått ana oråd.
Efter att ha förklarat mina bristfälliga kunskaper inom matlagníng blev jag snart entledigad från köket.
Istället höll jag ett öga på de barn som var på avdelningen.
Det var livat värre att leka med 6 barn fulla med energi, hatten av för all förskolepersonal som har det som yrke.
När sedan resten av föräldrarna anlände var det dags att börja baka pepparkakor.
Detta är något som både Sanna och William prövar förut, så de satte sig direkt med kaveln i högsta hugg.


Själva kavlandet av degen tycker de är jättekul, men det är fortsättningen som inte går enligt mallen.
Medans William som vanligt försökte pussla ihop så många figurer som möjligt på sin deg så fortsatte Sanna kavla degen till oigenkännlighet.
Näväl, kul hade de iallafall.
Det blev iallafall några plåtar med pepparkakor in i ugnen.
När de så var gräddade var det dags att äta gröt.
Tyvärr är varken Sanna eller William speciellt förtjusta i risgrynsgröt, så de ledsnade snabbt och ville ut och leka istället.
Men det blev iallafall en trevlig pratstund med andra föräldrar.
Sen blev det kaffe och nygräddad pepparkaka och därefter var det så dags att röra sig hemåt.



//  M-P

Inga kommentarer: