lördag 4 december 2010

Nya saker händer

Idag efter lunch ville Sanna skala själv sin clementin (mandarin eller vad det nu heter).
Så jag lät henne prova.
Det tog lång tid och hon var så koncentrerad hela tiden på sitt uppdrag, men till slut fick hon loss allt skal bit för bit.
 När hon väl skalat den och delat på alla bitarna från varandra så var hon färdig, hon ville inte äta upp den.

William har sen en tid tillbaka varit väldigt förtjust i de leksaksdjur barnen har.
Spelar ingen roll om det är legodjur eller farmdjur eller vad som.
Förr har hann ofta sprungit in till deras rum och hämtat djuren två och två och ställt dem bredvid varandra, med nosarna mot honom.
Men idag såg vi till vår förvåning att han systematiskt ställde dem i rad, som om de var på väg någonstans.
Då Sanna "råkade"putta ner några djur så blev det livat värre, men sen började han om igen med de fallna djuren.
För övrigt har dagen varit lång, några saker vi haft för oss:
  • vi har dansat loss ordentligt, först barnen själva och med varandra, sen med oss föräldrar, vid olika tidpunkter under dagen.
  • M-P kom hem först efter lunch
  • barnen vägrade sova middag idag, vilket visade sig att de var lite trötta senare och somnade rätt så fort
  • vi fick lite organiserat här hemma och körde iväg grejer till både soprummet och förrådet vårat
  • min pappa kom förbi en sväng vilket gladde oss alla
  • M-P och jag har precis haft en mysig filmkväll efter barnen somnat.
Allt som allt en bra dag.
Nu ska jag lägga mig då jag har en tidig morgon framför mig, ska jobba hela långa dagen imorgon.
Ska bli spännande att se hur många som dyker upp på julpysslet som vi annordnar för alla församlingbor, har varit allt från fem personer till över hundra genom åren...
// Sargit

4 kommentarer:

mummu sa...

siitä vaan sitten kaikki lomat william nyköpingiin.kun vielä ehdotatte että hankkivat muitakin eläimiä kun koirat.nadja vois kyllä alkaa lypsään lehmiäkin.muutama sika sinne niin tulee ruuantähteetkin käytettyä oikein.lampaista saa villaa,niin että siitä vaan muutama lammas pihaan.ei tarvis haaskata aikaa nurmikon leikkaamiseenkaan.

Stora Nadja sa...

höns och ankor vill jag ha, svin har vi redan och rådjur. William får jätte gärna komma hit annars oxå ni me förståss.

Stora nadja sa...

Bra jobbat Lill Nadja (Sanna). Flitig tjejn. Men man ska äta upp frukten sen oxå. Gör en till copycat av moster och ät fruktköttet men spotta ut det tunna skinnet :)

ankan sa...

Hihi, jag skrev också ett inlägg om mandarinskalande, nästan samtidigt som du :-)
Kul helg ni ser ut att ha haft, med pysselstund bland annat. Vi har inte besökt en enda julmarknad eller pysselställe hittills, tiden har inte funnits. Hoppas komma iväg på nåt nästa helg!
kram