onsdag 22 december 2010

Njutning

Så här mycket njöt Sanna idag då hon åt sitt päron till efterrätt vid lunch.
 Den försvann snabbt med stjärnhus och allt och sen ville hon ha mer.
William envisades med att hjälpa till med middagen idag.
Så det fick han och han tog sitt uppdrag mycket allvarligt.
Han var jätte koncentrerad och rörde i grytan lugnt och fint.
 Före lunch hade vi bakat nougatkakor/ godis, som jag läste om här.
Då den färdiga kakan stod och svalnade på bänken så var William snabb upp på pallen då jag inte såg och smakade på nougaten med fingret.
Han blev arg då jag flyttade bort formen ur hans räckhåll så antar att han är en liten blivande godisgris som sin mor...
Jag ställde dem ute på altanen för att stelna till så att de inte skulle klibba ihop i skålen jag tänkt ha dem i.
Då jag tog fram dem för att lyfta över dem i skålen så ville William hjälpa till med det.
Han var jätteduktig till en början och lyfte noggrant kaka efter kaka i skålen, men då jag gav en smakbit till M-P så passade även William på att sno en bit själv.
Vad göra annat än skratta då han såg ut att njuta av den jättemycket.
 Men då vi frågade om Sanna också kunde få en bit så delade han gladerligen med sig av sin bit.
Tur det då det var en ganska stor bit för att vara första "godiset" att äta, speciellt på kvällstid.
Sanna njöt av kakan lika mycket som av päronet tidigare idag.
Vi har tänkt att undvika godis så långt det går, så de har inte fått smaka något än.
Hoppas att de fortsätter vara ovetandes om allt gott som finns minst ett år till, de hinner nog med att upptäcka godis i alla dess former så småningom i alla fall.
Kakor och bullar har de fått bara vid speciella tillfällen,  jag antar att dan-före-dan-före-dan räknas dit så denna lilla gobit får väl inleda onyttiga julhelgen då.
Få se om kakorna överlever till julafton, eller så får jag helt enkelt baka nya då de var enkla att göra.
Ikväll har jag fått en kanon julklapp av min syster (även om inte hon ser det så).
Hon har varm manglat alla våra sängkläder!
Hon gjorde det medan vi hade tvättstuga och stod där i flera timmar.
Så nu får nog allt sänglinne plats i lådan utan problem hoppas jag (kan inte ställa in dem än då M-P nattar kvällspigga Sanna i vår säng).
Tusen tusen tack Heidi.
Nä, blir till att ta en kopp polkagris thé och sedan krypa till kojs mellan sköna manglade sängkläder.
// Sargit

Inga kommentarer: