fredag 24 december 2010

Julafton

Dagen började med grötfrukost, jag åt julgröt med fruktsoppa (finsk tradition) men barnen ville hellre ha havregrynsgröt, de gillar inte julgröt.
Men Sanna smakade fruktsoppan av mig och gillade den så hon åt soppa av mig.
Resten av förmiddagen tog vi det rätt lugn med att förbereda lite ditt och datt.
Efter lunchen så försökte vi få barnen att sova middag, de vägrade.
Till slut gav vi upp och gav oss iväg till min pappa för att fira jul där.
Vi kom dit lagom till Kalle Anka, har själv aldrig varit så förtjust i det men alla andra ville se det så jag fick stå ut.
Barnen var fascinerade av tecknade filmerna, de tittar ju inte på tv så ofta.
Men de började sedan leka med annat efter en kvart.
 Efter Kalle kom tomten på besök med ett varsitt paket till alla, två till barnen.
Sanna och William blev jätterädda för tomten, Sanna borrade ner sitt ansikte i pappas hals och vägrade titta upp.
William vågade efter en stund att titta försiktigt på tomten så länge tomten inte kom för nära.
 Vi öppnade tomtens paket först, Sanna och William fick Mumin thé koppar och en leksak.
Sanna satt med sin spelande giraff länge i famnen, en klar favorit numera.
 William gillade sin låtande brandbil han med, men mest gillade han att busa med morfar och morfar gillar att busa han med.
Då tomtens paket var öppnade så var det dags för middag.
Så här fint hade Bergmans dukat, på allas tallrik låg en tablettask där det stod: Tomten kommer till alla snälla.
Innehållet i barnens ask var dock utbytt till russin m.m.
 Sanna var jättetrött precis innan middagen, trodde hon skulle somna där hon satt.
 Men så fort hon börjat äta så piggnade hon till och var på kanon gott humör.
 William njöt av maten men ville leka bäbis och bli matad, så klart morfar ställde upp på det.
 Då vi alla satt mätta och belåtna i soffan och maten jäste i magarna så var det dags att ta tag i julklappshögen under granen.
Tina fick agera tomtenisse och dela ut dem.
Vi har en tradition att först delar vi ut alla klapparna och sedan öppnar man en klapp i taget, men denna tradition behövde inte barnen följa.
De fick öppna när de ville.
Mycket roliga saker fick de (och vi vuxna med) orkar inte skriva ner allt.

 Här sitter vi alla (utom Tina som fotar) bland julklapparna och tittar på vad morfar får i sitt paket.
 Då alla klapparna var utdelade och öppnade så var det dags för kvällsgröt, denna gång åt faktiskt även barnen julgröt med fruktsoppa.
Sedan välling och pyjamas och måste nog säga att kvällens nattning går till en av de snabbaste hittills.
Hann knappt lägga mig ner innan Sanna sov och strax därefter William.
Då barnen sov så såg vi på något jag länge längtat efter och verkligen sett framemot; Trolltyg i tomteskogen!
Lika bra nu som de fyra hundra andra gångerna jag sett den, kunde nästan alla replikerna och sångerna utantill, hihii.
Nu har ju både jag och Tina den på DVD så nu kan vi se den när vi vill, har ju väntat med att öppna min just för att inte frestas att se den före julafton.
Då filmen var slut så var det dags för mig att bege mig till jobbet.
Pappa skjutsade ner mig till stationen där fackeltåget till kyrkan skulle gå ifrån, jag som höll i det.
Vi blev 12 tappra som promenerade till Husby-Ärlinghundra kyrka där vi sedan firade mässa med andra (även M-P, pappa och Tina kom) som var bilburna.
Promenaden tog 35 minuter i blåsten, men rätt skönt iaf då jag hade mina nya täckbyxor på mig.
Efter julnattsmässan åkte vi hem till min pappa igen där Helena och Heidi dukat fram glögg och massa godsaker.
Tanken var att vi skulle åkt hem sen med barnen, men vi råkade somna där oavsiktligt...
Stackars Tina och Heidi som fick sova på soffan då min familj invaderat pappa och Helenas säng medan de i sin tur fick sova i Tinas.
Tusen tack för en trevlig julafton och tack för alla fina julklapparna.
// Sargit

Inga kommentarer: