söndag 19 december 2010

Fjärde advent

Idag jobbade jag igen, så som vanligt gav jag mig iväg tidigare än familjen till kyrkan.
De slöt upp med mig till gudstjänsten i Valsta kyrka senare.
Sanna beundrar det ljus som hon tänt med min hjälp,
 och William ville tända sitt ljus själv först men gick med på lite hjälp från pappa då han inte lyckades.
 Det blev livat då barnen insåg att de inte fick ta med sig de tända ljusen, de grät bara efter "kyttilä!" (kynttilä=ljus).
Men efter att de fick en psalmbok i handen att läsa i så lugnade de sig.
Båda var lite mammiga också så klart.
 Då gudstjänsten blev lite lång så var både Sanna och William trötta och hungriga efteråt, tur att det fanns korv med bröd i församlingshemmet.
 Tyvärr var William alldeles för trött för att äta mer än en tugga sen var det katastrof.
Bland annat så låg han lealös på golvet och skrek av frustration då han var så trött och ingenting hjälpte.
Sanna åt hela sin korv och nästan hela Williams!
Men så somnade båda rätt så snabbt sen då pappa gick på en kort promenad ute med dem.
Själv gick jag in i kyrkan igen för att delta i den årliga "Vackraste julsångerna" på finska.
Flera år sen jag var med senast.
Det är så trevligt att få sjunga och lyssna på traditionella och nya finska julsånger, då jag ju inte har någon möjlighet att sjunga dem annars.
M-P kom in med de sovande barnen i vagnen till mig och gick iväg för att fika och ta det lugnt en stund.
Då sångerna var sjungna så vaknade william, då var det dags för nästa besök, vi skulle på "barn" kalas.
Här har ni födelsedagsbarnet, min kollega Anna-Karin, som hade väldigt många "små" människor bjudna till kalaset.
 Sen att det till slut på grund av sjukdomar blev "bara" Sanna, William och Moa (A-K:s brorsdotter) som var små människor gjorde inget då de hade hur kul som helst med att busa med varandra och med Anna-Karin.
 Då William sprang runt med ett kex i handen bad M-P honom att ge den till honom eller sätta sig för att äta upp den.
William lyssnade inte och pappa sa samma sak igen.
Till slut går Sanna fram till William, tar kexet från hans hand och ger den till pappa.
Ordning och reda på den tjejen, men det var mindre uppskattat från Williams sida.
Väl hemma efter middagen så kom vi på att vi inte "tänt" det fjärde ljuset än, idag var det Sannas tur.
 Och för första gången under adventstiden i år, så tände vi ljuset i fråga på rätt dag!
 Då barnen somnat så klädde jag färdigt granen och tog fram lite julpynt.
Alla pynt på granen har jag gjort själv genom åren, några få har jag fått av barn på jobbet också, men det mesta är jag "skyldig" till.
De äldsta pynten är polkagrisstängerna samt blå glittriga duvor av frigolit som jag målade inför första julen då jag studerade i Kalix och hade julpyssel med de andra som bodde på "korridor".
I år så har jag inte fått in den där julstämningen riktigt än och valde då helt frivilligt att inte ta fram alla juldekorationer jag samlat på mig. Annars älskar jag att julpynta långt före jul och så varar julen nästan ända till påska hos oss...
Orken finns helt enkelt inte att fixa mer jul för i år.
Men jag ska börja låta julskivorna gå varma från och med tisdag, så nog ska jag hinna få lite mer julstämning inför nästa helg.
// Sargit

Inga kommentarer: