tisdag 21 december 2010

Lååång natt med Sanna

Natten till idag sov vi inte mycket alls.
Stackars Sanna hostade så mycket att hon till slut kräktes upp slem.
Vid två tiden gick vi ut till vardagsrummet med henne och sedan skickade jag M-P till sängs då han ju kör runt i trafiken hela dagen så han behöver sin nattsömn.
Själv var jag vaken med pigga Sanna i soffan och försökte få henne att dricka ljummet honungsvatten som vi fått rådet av sjukvårdsupplysningen att ge henne (man kunde prova med varm saft också).
Men hon tyckte inte om den, ville hellre ha vatten.
Jag hade två identiskt lika muggar och ändå pekade hon hela tiden på den med vanligt vatten i då jag erbjöd henne den ene med honungsvattnet i, innan hon ens smakat på den (?).
Då M-P:s väckning var strax efter fem så tog han över Sanna som fick smaka av pappas frukost, kalaspuffar med mjölk.
Själv var jag så slut så jag slocknade i soffan där jag låg, då jag inte vågade resa på mig av rädsla för hur min rygg skulle reagera.
M-P väckte mig då han skulle gå och berättade att han fått Sanna att somna i vår säng efter frukosten.
Jag ställde om min väckning då jag insåg att varken barnen eller jag skulle till våra arbeten idag, och så ringde jag till förskolan och sa att barnen börjar sin julledighet en dag tidigare än tänkt.
Istället tog vi oss (med hjälp av Tina och vaari, då jag inte kan lyfta så mycket än) till din doktor igen, då jag började misstänka halsfluss på mig själv (men det visade proverna inget på) samt för att få hjälp med Sannas hosta.
Tyvärr hann doktorn inte med att hjälpa Sanna idag...
Men hon har inte hostat mycket alls under dagen, däremot nu på kvällen igen, konstigt.
Hemma igen sa vi tack och adjö till Tina och vaari som skulle hem och baka pepparkakor och annat gott.
Barnen lekte med sitt nya kök medan jag lagade lunch. Så kul att se hur de leker med köket, de till och med "pepprar" maten med låtsas pepparkvarnen som följde med köket och så rör de i kastrullen och erbjuder varandra att smaka osv.
Varken Sanna eller William ville sova middag efter den tidiga lunchen så de fortsatte leka medan jag städade, hann till och med dammsuga och torka/skura alla köksmöbler innan jag till slut la dem i sina sängar.
En timma senare så tog jag Sanna bredvid mig då hon inte somnat än, resultate blev att både hon och jag somnade tungt.
Nästan tre timmar senare vaknade jag men inte barnen!
Fick lov att väcka dem sen så de inte skulle sova för mycket.

Efter middagen åkte jag iväg till arlanda för att hämta min syster Heidi som kommit till Sverige för att fira jul med oss.
Vi tog en omväg via Maxi för att handla några småsaker, men vi var inte ensamma där visade det sig.
Hade totalt missat att det var Euronatta ikväll med artister från årets idol som framträdde.
Orkade inte stanna och lyssna utan handlade det vi skulle innan vi fortsatte vår färd, hade två stopp till på vägen hem.
Nu ligger min familj och sover medan Heidi och jag sitter uppe med tv och dator som sällskap.
Men ska ge upp nu för ikväll ifall förra natten upprepar sig, vore skönt att få sova lite i alla fall.
// Sargit

Inga kommentarer: