tisdag 14 december 2010

Mamma lussar

Idag har jag varit med i ett luciatåg.
Mitt arbetslag lussade på vänstjänstens julfest där det bjöds på julgröt och skinkmackor i massor.
Det var över hundra personer som kom och jag sjöng en hel mening solo i en av sångerna!
Det ni.
Men kul var det även om vi missade en bit av texten på en sång.
Vi hade inte hunnit öva så mycket och såklart hade vi ju krånglat till det genom att välja några mer ovanliga versioner av de traditionella sångerna.
Länge sen jag själv var med i ett luciatåg, och nu hade vi till och med ett "tvärtom" luciatåg (dvs en herre var lucia och de andra tärnor medan vi kvinnor var tomtar).
Många skratt fick vi och mycket uppskattat blev det.
Har tyvärr inga bilder på det då jag glömde ge kameran till någon som kunnat fota...
På hemvägen ringde jag hem då jag blivit lite senare klar än tänkt (på grund av tankspridhet).
Då fick jag prata med barnen i telefon. William lyssnade mest men Sanna hon kan prata hon!
Hon svarade på frågor och hade långa harranger av ord emellanåt.
Då jag frågade om jag fick prata med pappa så sa hon bestämt "nej" och frågade jag igen då skrek hon nästan "nej!" som om jag inte hört henne första gången.
Sanna ville inte lägga på ens då jag klev in genom dörren.
Hon bara log och sa "mamma" och fortsatte sitta i soffan och prata i telefonen med mig.
Så sött med en pratkvarn, men oj vad jag börjar oroa mig redan nu för telefonräkningen då hon kommer upp i tonåren.
// Sargit

4 kommentarer:

Thelander Twins sa...

Hej!
Kul att du hittade min blogg, nu har jag hittat hit! Det är ju bara såå skönt att få lite råd av en som är erfaren!
Tusen tack för alla bra tips! Jag kommer nog att ha lite fler frågor här framöver;)
Jättebra blogg förresten och vilka fin familj du har!
/Sanna

Moster Tina sa...

Vem var lucia!?
Haha, jo du kan ju räkna med att moster o småtrollen kommer talas vid en hel del.. För vadå, inte vill de väl prata med någon annan också när de har mig att ringa till. :)

Familjen Sundström sa...

Sanna: Välkommen välkommen :) Det var så lite så, man delar ju gärna med sig av sina erfarenheter, men kom ihåg att något som fungerar för vår familj kanske inte fungerar för er.
Men hojta till om du undrar något :)

Tina: Olle var Lucia ;)
Och självklart får de prata hur mycket som helst med sin psykolog till moster, då vet man ju iaf att de har någon som lyssnar ordentligt på dem och så spar vi massa kostnader för terapi ;)
// Sargit

Jenny sa...

Hej Sargit

Min farmor, Maja, brukar alltid gå till väntjänst. Tyvärr föll hon illa och bröt benet för några veckor sedan och har inte kunnat komma förbi er. Hon skulle säkert ha uppskattat humorn.

Hälsningar
Jenny