måndag 27 december 2010

En dag med lekar - borta och hemma

Planen var att bege oss till familjecentret idag på öppna förskolan som har mellandagsöppet, men då natten var tuff med en klarvaken Sanna så orkade jag inte stressa iväg på morgonen.
Istället åkte vi hem till Zacharias för att leka lite.
Här tittar alla tre barnen efter en traktor som hördes men inte syntes.
Medan Zacharias lillasyster Amelie sov så lektes det för fullt med bilar, lego och annat roligt medan vi mammor tittade på och fikade gott.
Zacharias visar en rolig leksak med snurror som man lägger upptill så rullar de ner ner våning för våning.
Den blev barnen väldigt facinerade av, tog inte lång tid för William att klura ut hur man gör men Sanna tittade och tittade men fick inte riktigt till det föränn långt senare.
 Då både Sanna och William gillade den roliga leksaken så fick de låna hem den, då Zacharias inte leker med den så mycket längre.
Jättesnällt för nu var eftermiddagens underhållning fixat, hihi.
Jag hade missat att jag hade tid hos naprapaten idag, han ringde precis då jag kom till Heidi.
Jag skämdes lite då jag inte brukar glömma sådant.
Men han var snäll och fixade en ny tid till mig till klockan två då min pappa snällt nog ställde upp som barnvakt medan barnen sov middag (nåja de somnade först en halvtimma efter jag åkt hemifrån men iaf).
Väl hemma så hann jag andas några minuter innan barnen vaknade och fortsatte leka med den roliga leksaken tillsammans, utan alltför mycket tjafs.

 Då jag började med middagen ville barnen hjälpa till som vanligt, men efter att bordet var dukat fanns det inte så mycket mer de kunde göra.
Så jag gav dem några makaroner att leka med i sitt eget kök.
William höll på en bra stund och "lagade" mat.
 Sedan uppmuntrade jag dem att gå och väcka dockan som fortfarande låg och sov.
Då jag kikade in så möttes jag av en liten annan syn än jag föreställt mig, de turades om att natta varandra med docksängens sängkläder.
Så sött, de höll på i säkert en tjugo minuter med detta.
 Till slut fick dockan också vara med och leka, den skulle ju få en ny blöja fick jag reda på.
 Strax före läggning så hittade Sanna Elins kvarglömda hårsnodd, den ville hon ha i håret plötsligt.
Fick sätta dit och ta bort den flera gånger då hon ville ha den men den skulle bort nästan med detsamma.
Många glada miner däremellan men jag hann aldrig fånga dem, för hon sprang omkring fram och tillbaka mellan deras rum och vardagsrummet.
Här ser ni henne drickandes sin välling med den söta tofsen i håret.
Nattningen tog lång tid igen, de lugnade sig först då jag satte mig i fåtöljen mellan deras sängar.
Då jag trodde att de somnat smög jag ut men då protesterade Sanna högljutt igen, så M-P tog henne bredvid sig i vår säng och några minuter senare sov hon gott.
Ska själva också lägga oss snart, ska bara dricka upp mitt polkagristhé innan den blir kall, jag har en ovana att glömma bort mitt thé väldigt ofta...
// Sargit

Inga kommentarer: