söndag 30 november 2014

Första advent - pepparkaksbak

Dagen började med att alla tre trollen kom och busade i vår säng på morgonen. Sen försvann Sanna iväg för att klä på sig men hon kom av sig då hon såg vad som dykt upp på väggen.
"William! Janiina! Kom och kolla! Massa paket!" och sen sprang hon och tjatade om att vi skulle tända ljuset i adventskalendern så de fick öppna paketen. Men de fick snällt vänta till efter frukost.
Men vi tände det riktiga adventsljuset till frukost i alla fall.

 I dagens paket så fanns det något som vi skulle ha användning av så småningom, pynt till pepparkakshuset vi påbörjade idag.
När frukosten var undan dukad och tänderna borstade så blev det bagarverkstad i köket. Alla delarna till pepparkakshuset skulle bakas. Och självklart fick julmusiken fylla huset idag.
 Janiina fick en egen bit att roa sig med, den fick stå ut med än det ena än det andra. Och kan lugna våra framtida gäster med att den biten var ignet som vi använde oss av till några pepparkakor idag inte.
Men kul hade hon! Före vi började bak så påbörjade vi en egen pepparkaksdeg som nu står i kylen i väntan på morgondagen då vi gör de pepparkakor som får/kommer att ätas upp under julen. Jag har aldrig gjort en egen deg så återstår att se imorn hur den blev.
 Efter lunch gav sig maken iväg på en match han blivit akut inkallad till, så min plan att baka lussebullar idag fick skjutas till morgondagen.
Istället satte vi oss att pyssla med looms. Fick med mig lite looms igår från kollegorna som jobbar på ungdomens hus. Tack till er Agneta och Annika för dessa!
Ni hade rätt, de fixade det galant. Barnen älskade det!
Jag hjälpte Janiina med hennes såklart men Sanna och William lärde sig tekniken väldigt snabbt.
 Så nöjda de var över sina armband. Sanna ville fortsätta mer men först ville hon sortera färgerna.
 Resten av eftermiddagen gjorde vi itne mycket. Barnen lekte fint ihop medan jag slappade i soffan.
Sen somnade Janiina i min famn och jag slumrade till en stund också medan stortrollen såg på barnkanalen.
På kvällen när maken kom hem så tog vi en extra kvällsfika med äpple & rabarb glögg (köpt på Ikea) och pepparkakor.
Jättemysigt var det.
En väldigt mysig första advent helt enkelt.
Och sist men inte minst så vill jag önska er alla ett gott nytt år!
Och nej, jag har inte blivit tokig utan idag är det faktiskt första dagen på det nya kyrkoåret.
Nu lite mys i soffan innan sängen kallar.
// Sargit

Inga kommentarer: