måndag 1 december 2014

Lussebullar

Som vanligt när jag jobbat helg så var jag ledig idag. Sanna och William envisades dock med att de ville till förskolan. Janiina sa tydligt "stanna hemma" lera gånger så det fick hon göra, sen ändrade hon sig när vi skulle lämna stortrollen och hon var inte alls lycklig över att vi gick åt "fel" håll.
Men när vi väl var hemma och hon insåg att hon fick ha mig för sig själv så blev hon gladare.
Hon ville direkt pussla så det gjorde vi en stund. Sen blev hon sur för att jag inte lät henne plocka fram annat innan hon städat undan pusselbitarna.
Resten av förmiddagen före lunch tillbringade vi i soffan, jag halvslumrandes och hon tittandes på Backyardigans.
Efter lunch ville hon ut på baksidan och där roade hon sig en bra stund.
Vi hämtad hem stortrollen efter deras lunch, men det var under höga protester!
De gillar verkligen förskolan och även om de visste att jag skulle hämta dem tidigare idag och varför så hjälpte det inte alls.
Men hem kom vi till slut och så började dagens hemma syssla, baka ägg, mjölk och soja fria lussebullar till förskolans lucia firande.
Mjölk och soja fritt brukar jag göra men äggfritt har jag aldrig gjort förut.
Barnen ledsnade dock efter knappa 30minuter så jag fick slutföra bakningen själv medan de lekte. Fick lite hjälp senare med russin och penslingen.
 Jag hade googlat fram vad man kunde pensla med istället för ägg och idag blev det havremjölk. Inte riktigt lika bra som med ägg, ytan blir torr i alla fall så penslade på igen då de var färdig gräddade.
Men förutom ytan så blev det goda bullar.
Sanna och William ville spela twister så det gjorde de med hjälp av M-P och Janiina.
Senare på kvällen blev det som utlovat lite tv-spel innan läggdags.
De fick en sagostund med mig som bonus också.
Sen äntligen fick jag njuta av en kopp thé, jag hade värmt vatten redan imorse men först nu på kvällen fick jag tid att ta mig en kopp.
Självklart blev det en bulle till théet.
// Sargit

Inga kommentarer: