torsdag 4 december 2014

William läser sin första hela bok!!

Ikväll då jag kom hem från jobbet så var stortrollen vakna fortfarande. De vägrar somna den tid vi tycker de borde göra det.
Jag kommer inte ihåg hur det gick till men plötsligt hade jag klättrat upp i Williams säng och så läste han för första gången en hel bok för mig från pärm till pärm!
Han har såklart läst i den själv på kvällarna men detta är första gången han läste så mycket för mig.
Vissa "ch" och "sk" ljud fick jag rätta honom i men annars läste han ALLT helt själv för mig!
Jag visste att han kunde läsa, det har han ju gjort en tid nu, men inte att han läste så bra.
Så i en ålder av 5 år och 11 månader läser sonen böcker.
Han slog tydligen sin pappa som också började läsa tidigt...
Sanna är ju lite avundsjuk på detta men det jag upptäckte var att hon kom ihåg berättelsen William läste utantill, för när han stannade upp och bokstaverade ibland vid extra långa ord så ropade Sanna från sin säng hela meningen till slut innan William ens hunnit läsa det.
Nu ska jag bara försöka få tag på dessa extra lätt att läsa böcker på finska också...
// Sargit

2 kommentarer:

mummu sa...

huippu lapsenlapset mulla

farmor Anci sa...

så himla kul...hoppas han vill läsa för mig också =)