onsdag 24 december 2014

Vår julafton

Vi hade en härlig julafton med bara familjen. Ingen som kräkts sen igår.
Efter vår familjefrukost fick barnen öppna varsin present. Sen blev det lite mys med bayblades spel och lite vila i tv-soffan. Lite smågnabb mellan syskonen var det såklart, tror det mest berodde på förväntan inför dagen, jultomten och julklapparna.
Till lunch åt vi makaroner och karelskgryta och sen öppnades det några paket till.
Snart nog så fick barnen syn på en förvirrad tomte och tomtemor utanför. Janiina blev lite rädd men ändå nyfiken så hon valde att hålla sig i pappas trygga famn.
Sanna var den enda som vågade prata med tomten och tomtemor. William vågade i alla fall fram och hämta sin julkapp.
 Ett bra tag roade sig barnens sedan med sina julklappar. Smart tomte som kom med underhållning.
Janiina älskade sitt geomag sett. Och stortrollen älskade sitt lego.
Till Kalle Anka så dukade vi fram lite lussebullar, pepparkakor och egen tillverkade julgodisar samt glögg.
 Efter Kalle var det dags att öppna paketen under granen. Sanna och William fick agera tomtar.
Och tänka sig, barnen fick precis det de önskat sig.
Janiina visade även intresse för Sannas julklapp även om hon var väldigt nöjd med sin egen.
M-P:s julklapp från barnen hade Sanna gömt så bra att det blev en julklappsjakt kring hela huset då hon inte kom ihåg vart hon gömt den. Men den hittades till slut.
Till middag gjorde vi egna köttbullar för första gången någonsin. Det blev en hel del och goda var de! Alla utom Sanna tyckte om dem. Sanna har plötsligt svårt för lökbitar, precis som jag, men jag har lärt mig att äta det i alla fall om det är småbitar vilket det var nu.
Det var några trötta troll på kvällen då vi mös i soffan som avslutning på kvällen.
 Men sen var det dags för mig att gå till jobbet.
Jag ledde fackeltåget till julnattsmässan, men på grund av blåsten så brann facklorna lite väl fort.
Men det blev en mysig mässa. Efter mässan tog jag en runda i kyrkogården och besökte bland annat mina farföräldrars grav.
Hemma efter midnatt så hittade jag maken sittandes med sin julklapp, ett något komplicerat bygge.
Den blev han klar med sen.
En väldigt mysig julafton alt som allt.
// Sargit

Inga kommentarer: