tisdag 9 december 2014

VAB, eller något = pynta hus

Idag fick alla tre trollen stanna hemma då Sanna (som kräktes natten mellan lördag och söndag men sen varit som vanlig igen) kräktes igen imorse. Jag orkade helt enkelt inte få iväg de andra två till förskolan så det blev en hemma dag istället.
Men precis som natten till söndag så var Sanna helt opåverkad av att hon hade kräkts, hon åt och lekte precis som vanligt hela dagen. Konstigt det där.
Förmiddagen var jag för trött för att orka göra något, så barnen fick titta på Ninjago. Det var de jättenöjda med.
Men sen, efter sen lunch så började vi dagen ordentligt.
Barnen slängde jag ut på baksidan för att få lite luft, så skönt att kunna göra det faktiskt. Sen ville Sanna och William sparkcykla "Mamma, det kan vara sista gången innan snön kommer och jag vill hinna göra det faktiskt" hur kan man motstå det. Så Medan Janiina kom in till mig så fortsatte stortrollen utevistelsen fast på framsidan.
När de kom in så pyntade vi pepparkakshuset. De var riktigt duktiga med att inte stoppa in godsaker i munnen under tiden. de var väldigt koncentrerade och visste precis hur var och en ville dekorera sina bitar, så jag fick snällt göra som jag blev tillsagd då de behövde hjälp ibland (som att ha glasyr runt fönstren).

 Då vi vart klara med det så fick barnen ta fram sin egna julgran och pynta den. Men de tyckte inte att pyntet räckte så de satte sig på golvet och tillverkade egna pynt av papper som de färgladde och klippte i olika figurer. Sen sa de att de ville at vi skulle köpa glitter till deras gran.
På kvällen innan middagen fick alla trollen bada och efter maten fick de lov att städa sitt lekrum, som varit städat imorse men det var det inte längre efter att de byggd kojor m.m. under dagens lekar.
Visst ja, idag fick jag lite oväntat en djup fråga från William "Mamma, vad är själen för något?".
Visste inte hur jag skulle förklara det så sa bara att det är själen som gör att du är den du är, att kroppen bara är ett kärl. Eller något i den stilen. Och så sa jag att den frågan har människan funderat över och funderar fortfarande på.
Vi har haft en fullspäckad helg helt enkelt så nu återstår att, som vanligt, blogga ikapp vid tillfälle. Men det blir inte ikväll då jag är för trött för det. Istället tar jag en snabb nattfika och sen i säng.
// Sargit

Inga kommentarer: