fredag 26 december 2014

Annandag jul - grillning vid bygget och husbygge

I flera år, tror det var 30år, så har Märsta scoutkår haft som tradition att de som vill samlas vid bygget vid lunch. Elden tänds och så får man göra sin mat över öppen eld.
Idag då maken jobbade så åkte jag dit med barnen. Jag fick nästan tvinga Sanna att följa med och William var inte heller så pigg på att lämna tv soffan. Men iväg kom vi.
Thomas, Elin och Emma mötte upp oss vid Coop och så åkte vi ut dit tillsammans.
Allt började bra, solen sken och det blåste inte alltför illa. Barnen var glada och allt var frid och fröjd.
Men efter de första korvarna så ändrades Williams och Janiinas humör. Det gjorde inte saken lättare att en av besökarna hade en hund med sig, en jättesnäll pudel men det brydde sig inte William om som fick sin hundrädsla tillbaka *suck*.
Det vart väldigt griniga och ville bara hem, klagade på att de frös men då jag kände på dem innanför kläderna så var de varma.
Till slut blev det ohållbart så jag gav upp och packade ner sakerna och så tog jag med mig dem hem igen. Sanna som varit svårast att få med ut ville stanna kvar med Emma så det fick hon.
Jag orkade inte göra så mycket hemma då både Janiina och William var på dåligt humör så det blev soffhäng fast med program jag ville se. Först slutet på en film som jag inte kommer ihåg namnet på, sen bytte vi kanal och hamnade mitt i Hanna Montana film. Den fastnade även William vid, tror det kan vara musiken eller något som lockade. Därefter Smurfarna.
Janiina somnade i min famn rätt fort vilket var väldigt mysigt, som alltid, med ett sovande barn i famnen.
Då maken kom hem från jobbet hämtade han Sanna på vägen då hon fått vara hos Beutlers fram till dess.
Efter middagen blev det Bilar 2 som vi tittade på och ett avsnitt av Ninjago innan läggdags.
Medan maken nattade barnen så fixade jag undan disken och sen började jag med att bygga ihop vårt pepparkakshus som vi inte hunnit med före jul.
Barnen hade ju gjort delarna samt dekorerat dem för flera veckor sedan, men sjukdomarna satte stopp för själva bygget.
Men nu äntligen så blev det gjort.
Lite sne och dragigt hus men än så länge står den upp i alla fall.
Sanna och Janiina kunde inte sova och smet upp från sängen, de blev stående nästan i chock då de såg huset färdigt.
"peppakakhu fädig! Ja gilla peppakakhu!" sa Janiina.
// Sargit

Inga kommentarer: