fredag 7 november 2014

Medverkat i radioprogram!


Eftersom syrran kommit och hälsat på lite impulsivt så bestämde jag mig att vara ledig idag.
Förmiddagen gick det åt en massa energi åt till bråk och smågnabb mellan barnen, men vi hann ändå med att bada/duscha hela bunten samt så hann jag baka tre äppelkakor, två plåtar var till helgens dansevent, Norrortsdansen, som jag inte kan delta i men ändå lovat baka till.
Den tredje tog vi med oss till min pappa då vi bjöd in oss på fika på eftermiddagen.
Vi hann inte stanna till så länge till Sannas besvikelse som ville leka med Roy och Prins.
Jag var lite orolig att vi skulle hamna mitt i köerna in mot stan då vi hade en tid att passa på Sveriges Radio. Jag var nämligen inbjuden att medverka i det sverigefinska radioprogrammet Popula för att prata om hur det här med tvåspråkighet då jag ju pratar finska med våra troll i hopp om att även de blir tvåspråkiga.
Vi kom fram i god tid då de förmodade köerna inte blev av.
Barnen blev väldigt nöjda då de blev bjudna på kakor, de skulle nog slukat tallriken också om jag inte hejdat dem lite, riktiga kakmonster är de allihopa.
Tanken var att de skulle vänta utanför med Heidi som barnvakt, men programledarna tyckte de kunde vara med i studion. Det gick rätt bra men mot slutet så blev de rastlösa och passade på under en paus att smita ut på toa och sen springa av sig lite i korridoren utanför.
Jag kommer nog aldrig att vänja mig vid att höra min egen röst, men nu har jag lyssnat på programmet och är rätt nöjd med min medverkan. Mycket som blev osagt då tiden tog slut men lite hann vi ju vädra våra tankar och erfarenheter. Vi hade nog kunnat prata några timmar till om detta aktuella ämne men vette sjutton om någon orkat lyssna på det så länge isåfall, hihii.
Språket växlade mellan finska och svenska vilket jag brukar tycka är rätt jobbigt, inte för att jag inte klarar av det utan mer för att jag gärna vill hålla språken åtskilda så att jag själv inte börjar "blanda" mer än vad jag ibland gör. Det är ju väldigt enkelt att slänga in ett ord på svenska mitt i en mening då man inte kommer ihåg den på finska istället för att tänka efter och "leta fram" det finska ordet, eller tvärtom.
Men programledarna gjorde det väldigt naturligt och lättsamt och var väldigt lätta att prata med. Så tack till Erkki och Mazi för det!
Här kan du lyssna på kvällens program.
Efter programmet åkte vi till Max i Solna då barnen önskat det. De hade hur kul som helst i lekhörnan, lite väl kul då de hördes en hel del och vildade upp varandra och några andra barn.
Min lillasyster Nadja stannade till med sin familj och sa hej lite snabbt då de var på väg till vår pappa.
Barnen blev jätteglada över att få träffa dem igen. Kort men intensiv träff blev det, Sanna ville inte släppa taget.
Hemma blev det återigen Heidi som skulle läsa saga för stortollen och jag för lilltrollet.
Kvällens val från barnen blev Herra Hakkarainen och Muumin.
Janiina somnade sen på tvåröda och stortrollen var inte långt ifrån då de väl kom i säng.
// Sargit

Inga kommentarer: