måndag 31 mars 2014

Picknick, chokladbollar och kojbygge

Jag hade lovat barnen att vi skulle ut i skogen och ha picknicklunch idag om vädret var fint.
Det var dock oroväckande mörkamoln på himlen och då tiden gick fort på förmiddagen så började vi förbereda den lunch barnen bestämt rätt sent.
Pasta sallad ville de ha och självklart hjälpte de alla till att skära grönsaker och skinkan.
 Vi beslutade att trotsa vädret och ha picknick ute i alla fall, fast inte så långt hemifrån utan bara på framsidan.
Efter att alla ätit en första omgång flyttade vi in oss och fortsatte äta inne, det var kylan som drev in oss.
På efter middagen försökte jag få barnen att städa sitt rum, gick lite sådär...
Snart nog så kom Janiina och satte sig i min famn och somnade nästan på en gång.
Mysigt var det...
Till slut blev rummet städat ändå så som belöning fick de göra chokladbollar medan maken förberedde middagen. Duktiga var de.
 William verkar ha ärvt oviljan att kladda ner sig av sin far, vilket vi märkt tidigare men val att ignorera lite. Idag så märktes det att han inte riktigt gillade att bli kladdig, men han kämpade på och gjorde några bollar i alla fall helt frivilligt.
 Och till efterrätt fick vi då njuta av de goda chokladbollarna.
 Ett annat löfte infriades också, stortrollen har velat bygga koja i sitt rum och det lovade jag att de fick göra om de städat undan först. Så efter vi njutit av efterrätten så blev det kojbygge.
Janiina gillade också kojan. Här tala hon om för mig att "sanna illiam borta", och menar att de gömt sig i kojan.
Nu har Janiina börjat använda lite mer ord också, borta och kom är de hon lärt sig säga. Väldigt ofta "mamma kom". Mammig är hon till tusen just nu, riktigt jobbigt med tanke på att jag inte kan bära henne på grund av min rygg...
Mysigt hade trollen i alla fall i sin koja och resten av kvällen busade de fint med varandra.
Ett tag sprang de runt i huset och skrek i omgångar och sen skrattade och började om.
Vi frågade att vad gör ni och fick svaret "vi är rädda för varandra".
Go troll.
// Sargit

Inga kommentarer: