lördag 22 mars 2014

Teater, konst, palt och kalas

Idag var det finsk barnteater på Märsta biblioteket, och som vanligt så kom vi några minuter sent.
Sanna och William verkade gilla den enkla berättelsen, Janiina fick stanna hemma med M-P.
Efteråt tog jag med mig barnen till konsthallen och visade dem den pågående utställningen där.
De blev helt fascinerade av den mörka ljus och spegelrummet. Man kunde testa lite olika saker där men den de gillade mest var illusionsspegeln.
Genom att reglera ljuset kunde man ibland bara se sin egna spegelbild och ibland se "spöket" på andra sidan som då såg ut att stå bredvid en i spegelbilden.
 Riktigt kul tyckte barnen.
 "spöket" Sanna på andra sidan.
 De fortsatte att utforska rummet.
 Så klart passade vi på att testa läshörnan också.
Innan vi åkte hem igen så hann vi kika in på Lions loppis och fynda lite smått.
Hemma möttes vid av denna syn, en utslagen tös i pappas trygga famn.
Och min älskade make hade förberett lunch också.
 Snart nog var det dags för stortrollen att åka på Hadis födelsedags kalas, jag och Janiina stannade hemma då vi inte ville riskera smitta någon. William ville plötsligt inte åka utan hellre stanna hemma så då åkte Sanna och M-P själva.
Janiina somnade en stund i min famn, jag riktigt njöt av värmen från mitt lilla troll.
Under tiden hade Sanna det hur kul som helst med att slå på en pinjata,
 ett par gånger till.
 Och äta gott och leka och busa.
M-P var tvungen att åka på match och Sanna valde att vara kvar på kalaset själv resten av tiden.
Jag, William och Janiina tog en skön promenad senare för att hämta henne.
Då passade vi på att leka en stund på lekplatsen utanför Hadi då de redan var där då vi kom dit.
 Jag hann säga hej till Fayeza och Hasnain också lite kort innan vi promenerade hemåt igen.
På vägen började Sanna att samla på stenar, så många blev det att hon inte kunde hålla i alla så hon bad William om hjälp och hjälp fick hon. Det framkom aldrig vad hon skulle göra med alla stenarna mer än att hon tyckte de var fina.
 Medan jag påbörjade maten så fick barnen leka på framsidan med stora kritor.
De fick sällskap av Klara och Alexander också.
 Snart nog kom våra middagsgäster också, min pappa, Helena, Tina och Roy.
Riktigt trevligt att ha de här igen.
Fayeza hade skickat med oss lite efterrätt, de blev succé.
Janiina var som vanligt mammig igen och snart nog så gav hon upp kampen mot sömnen då vi satt där vid matbordet.
Sen vaknade hon så fort jag försökte lägga ner henne i sängen och höll igång ett tag till.
Efter att ha sagt hejdå till våra gäster så såg vi på lite film som vi lånat på biblioteket idag "Fablernas värld" och en till som jag inte minns namnet på just nu...
Barnen somnade rätt fort då de väl kom till sängs.
Maken var på vift och skulle komma hem först imorn så jag hade hela kvällen för mig själv.
Små tittade på tv och surfade runt lite innan sängen kallade.
// Sargit

Inga kommentarer: