tisdag 18 mars 2014

Förkyld mamma och pigga barn, ingen bra kombination

Söndagen jobbade jag förmiddagen och eftermiddagen var maken på squaredansen, blev inte så mycket gjort hemma några maskiner tvätt och lite små plock.
Sen började jag känna av allergin lite extra mycket, på kvällen fick jag erkänna att det inte var allergi utan en förkylning jag drabbats av.
Måndag var planen att jag skulle njuta av en ledig dag med våra älskade barn så de hade fått ledigt från förskolan, men det blev nog ingen höjdar dag då jag var helt däckad och knappt orkade upp för att fixa mat till dem.
Jag låg på soffan och barnen fick härja fritt, mycket tv och film blev det och mycket tjafs/bråk emellan barnen.
Maken var snäll och hade med sig kina/thaimat då han kom hem från jobbet, så vi slapp matlagningen.
Jag gick och la mig i sängen vid 19.00 med avsikt att vila en liten stund, barnen följde efter...
Sen till slut då jag blev själv så somnade jag strax före 20.00 och vaknade nästa gång 03.00!
Ojdå, gissa om jag blev förvånad.
Då hade vi fått sällskap av Sanna och Janiina i vår säng och då jag var väldig hostig och varm så flyttade jag mig till soffan istället. Kunde inte somna om så var vakne i nästan två timmar...
Snart nog fick jag sällskap av först Sanna och sen på morgonkvisten av Janiina.
Inte vart det mindre trångt i soffan inte.
Idag, fast jag sovit sämre andra halvan av natten, så kände jag mig lite bättre. Jag orkade hålla mig upprätt utan att det snurrade i huvet.
Så på förmiddagen tog vi fram de "lådor" (askar) som Sanna fått i present i ett pysselpaket och så fick de måla dem. Det var Sanna som ville måla dem och då det visade sig finnas tre askar så sa hon direkt att då får Janiina och William också varsin.
Medan askarna torkade så blev det lite målning med vattenfärger också.
Sen var jag slut och tänkte ta det lugnt i soffan en stund innan lunch, men barnen hade andra planer.
De ville fortsätta måla denna gång på sina naglar.
Sanna målade ena handens naglar själv, den andra handens fick jag måla.
 William ville ha guldiga naglar.
 Janiina var väldigt noga med att hon ville ha blått nagellack men bara på pekfingernaglarna och på stortårna.
 Hon ville att jag skulle ta kort på tårna också.
 Senare ville stortrollen ha sina tånaglar ålade också, men i olika färger.
Varannan tå i en färg och varannan i en annan.
Visst ja, i helgen satte vi upp fina fjärilar som Sanna fått av Fayeza.
De blev jättefint!
Vart lite tungt att lyfta upp dem i tur och ordning så de kunde fästa fjärilarna på väggen, men vad gör man inte så de får vara med, hihii.
 Min mamma kom förbi lagom till lunch, skönt att få lite hjälp med barnen.
Efter lunch, plättar, så frågade hon om Sanna och William ville följa med henne. Sanna ville men inte William. Janiina låg och sov (hon hade lagt sig själv i sin vagn och somnat själv!).
Sanna ville sova över hos mummu så då fick hon packa ihop sin lilla väska och sen vinkade vi hejdå.
William var väldigt nöjd över att få vara hemma, han trivs verkligen inom hemmets fyra väggar.
Jag var rätt trött så det blev film efter Williams önskan.
Senare blev det lite vilda lekar för Janiina och William, här vår lilla "baglady",
 och "starke" William.
Middagen blev lite sen då både jag och maken råkade somna till på sen eftermiddagen...
Men barnen somnade fort ikväll.
Nu hoppas jag att jag också får sova gott denna natt.
// Sargit

Inga kommentarer: