torsdag 1 augusti 2013

Utelek i solen

Jag var jättetrött idag, tur nog så lät min älskade make mig sova så länge jag ville.
Så klart jag hörde barnen då de lekte och tjuvlyssnade på deras prat i leken och annat som hände. Men så skönt att bara slumra om och om igen och känna att jag inte måste upp än.
M-P tog barnen ut på lekplatsen nu då solen äntligen valt att titta fram.
De var ute nästan en timme och under den tiden klev jag äntligen upp och så var det bara att förbereda för lunchen.
Medan M-P och Janiin sov middag så gick jag ut med Sanna och William.
Efter lite lek på gården ville de till lekplatsen med "buren" man kunde klättra i. De fick visa vägen för jag förstod först inte vad de menade.
Under promenaden pratade vi om pengar.
Om att man får pengar då man jobbar och så lite vad man kan göra med pengarna.
Följande kommer ur barna mun: "har man inga pengar kan man inte köpa något" "nej, för tar man något så stjäl man" "och  då är man tjuv" "ja och vi vill inte vara tjuvar, för då hamnar man i fängelset" "och vi vill inte bli inlåsta".
På den andra lekplatsen fanns även denna stora gunga som Sanna gillade.
Hon njöt länge och sen vile hon att jag skulle testa.
Det var nära att jag inte kom upp därifrån, så skönt var det.
Farmor Anci kom också med oss lite senare och hon var inte sen att klättra hon med då barnen ville.
 "Buren" glömde jag fota, men där klättrade William mycket.
Efter lite lek promenerade vi till affären för att köpa lite glass till eftermiddags fikat, på väg från affären såg vi två ekkorrar som sprang runt. "De letar säkert efter kottar" fick jag höra.
Vi har några nya sagoböcker som Anci köpte idag så lite sagoläsning blev det också.
 Då barnen hörde vad det skulle bli till middag blev de jätteglada och ropade "Palt, palt, ja palt!" flera gånger om innan de äntligen fick det serverat.
 Janiina, trots vad det ser ut som på bilden, älskar palt!
Hon åt en och en halv palt och skulle nog ha kunnat få i sig någon bit till. Själv orkade jag knappt en...
Efter maten blev det lite mera utevistelse, denna gång roade de sig med såpbubblor.
 // Sargit

Inga kommentarer: