tisdag 20 augusti 2013

Första dagis dagen för stortrollen, samt mamma son tid på eftermiddagen

Idag fick Sanna och William gå till dagis igen. Som de har längtat!
Vi blev kvar där säkert en halvtimme då det var en hel del pappersexercis som skulle fyllas i.
Idag fick Sanna gå över till Stjärnan medan William blev kvar på Solen. Vi var lite oroliga hur det skulle gå, främst hur William skulle reagera att inte han fick gå upp till de "stora" barnen.
Men allt gick kanon bra!
Mycket tack vare att hans bästa kompis skulle också vara kvar på Solen.
Anledningen att sära på dem var att William skulle få en chans att mogna till sig lite och bli mer självständig då Sanna är väldigt mycket stora syster.
Hemma var det väldigt lugnt med bara Janiina hemma. Vi höll till i trädgården och hängde tvätt och så rensade jag ogräs medan M-P mätte brädor oh gjorde annat.
Janiina lekte runt och "hjälpte" mig rensa ogräs, tyvärr struntar hon i om det är ogräs eller syrenblad hon sliter i sin hand...
Men något hon fick äran att göra var att provsmaka årets första äpple från vårt äppelträd.
Hon gillade det verkligen och satt länge och gnagde på den halvsura äpplet.
Dröjer nog ett tag till innan de är mogna att skördas.
 Jag hämtade hem barnen från dagis lite tidigare då William hade fått en kallelse till tandläkaren.
Sanna var inte alls sammarbetsvillig, hon ville inte hem hon ville vara kvar på dagis.
På hemvägen gick det så långt att hon vägrade lyssna på mig vid övergångställena och senare gjorde ett försök att cykla tillbaka till dagis själv.
Riktigt jobbigt, första gången det varit så, men förstår henne på ett sätt också att hon längtat och sedan haft så roligt att tiden bara försvunnit i leken så det känts som att hon knappt hunnit vara där alls då jag ko och hämtade. Men just idag hade vi ju lite små bråttom till tandläkaren så jag hade inte tid att vara pedagogisk förälder...
Iväg kom vi till slut, jag och William.
William hade ingen större lust att gå till tandläkaren och sagt i flera dagar att han skulle sparka honom och slå honom. Men förvånansvärt nog så skötte han sig exemplariskt då vi kom dit.
Gjorde som tandläkarn sa och var hur snäll och glad som helst.
Jag hade lovat honom att han fick bestämma vad vi skulle göra efteråt, bara han och jag.
Valet föll på glass i solen, mata ankorna och sedan spela pay blades.
Vi började med att inhandla glass och dricka.
 Sen satte vi oss på en kulle och njöt av varandras sällskap och glassen. William blev lite kladdig och han sa åt mig "gå och hämta papper från bilen mamma". Det var bara det att bilen var parkerad en bra bit ifrån. Men han insisterade och sa att han skulle vänta där.
 Så efter lite funderande så sprang jag iväg och vände om mig säkert hundra gånger under sträckan över parkeringen till bilen. Såg säkert konstigt ut ifall någon tittade...
Sen snabbt som bara den med oro i kroppen tillbaka med våtservetterna.
William, han satt lugnt kvar och tittade på ankorna och brydde sig inte det minsta att jag varit borta i säkert tre minuter...
Då glassen var uppäten var det dags att mata den stora skaran ankor som redan börjat ana vad som var på gång och började samlas kring oss.
 Williams rädsla var som borta, den han förut haft mot alla djur som närmar sig honom.
Mysigt hade vi.
Då brödet var slut tog vi en promenad runt och tittade på vattnet.
En rolig sak som hände var att då vi slängde skräp i papperskorgen så sa William högt och tydligt "där sitter en gammal gubbe och också matar ankorna". Mannen i fråga hörde detta och tyckte det var hur roligt som helst och började skämta om sin ålder och prata med William direkt.
Vi fick reda på till slut att han bara var 61år...
Hemma igen så blev det först hänga tvätt och sen spela pay blade som lovat.
Men efter ett tag blev vi avbrutna då Klara ville komma över och leka så det blev fullfart på ungarna igen.
William var kvällens kock, och han var även den som valt maten pasta och köttfärssås.<
Efter kvällsbadet så var det som vanligt svårt att få stortrollen i säng men då de väl var där dröjde det inte länge innan de sov.
Själv föreredde jag inför Janiinas första dag i förskolan som är imorn.
Packat ihop lite ombyteskläder m.m. som hon kan ha där, märkt kläder och så hann jag vika lite tvätt också.
Ska bli kul att se hur det går imorgon för lilltrollet, lär inte bli några problem mer än att få henne därifrån...
// Sargit

Inga kommentarer: