onsdag 21 augusti 2013

Janiinas första inskolningsdag på förskolan

Janiina var på väldigt glatt humör imorse och verkade som om hon visste vad som skulle ske för hon hade väldigt bråttom ut.
Hon ville även ha sin nya ryggsäck på ryggen då jag frågade och jackan gav hon till mig för att jag skulle ta den på henne.
Sen promenerade hon glatt bredvid mig (som körde vagnen) nästan hela vägen till lekplatsen.
Det var nämligen så att jag kommit ihåg fel vilken tid vi skulle vara på förskolan med så vi hade en hel halvtimma till godo...
Så det blev lite ute lek för oss för att fördriva tiden. Men hon vägrade ta av sig sin ryggsäck.
 Då vi skulle fortsätta mot dagis så ville hon först gå åt ett helt annat håll, men löfte om en annan lekplats gjorde susen och sen promenerade hon glatt hela vägen till förskolan.
 Jag hade lite svårt att locka med henne in då det var där vi skulle vara idag och inte ute. Hon ville hellre leka ute. Men när i väl kom in så glömde hon bort mig på en gång, nästan.
Hon lekte och var lite social också och självklart visade hon upp lite av sitt vilda jag också, det vill säga den sida som gör att hon gör saker hon egentligen inte ska behärska i hennes ålder men ger sig den på att fixa. "Balans kuddarna" var kul liksom rutschkanan såklart.
Då jag skulle ut och hämta blöja från vagnen (då jag lämnat skötväskan ute då hon vanligtvis inte behöver bytas på så tidigt) så vinkade hon glatt åt mig då jag sa vad jag skulle göra och sen fortsatte hon med sitt.
Hoppas det fortsätter så här, då lär det vara den kortaste inskolningen någonsin känns det som, hihii...
Eftermiddagen och början på kvällen blev det senare bäbisgos, först kom Linnea och lilla Ida förbi och senare kom Johan, Stina, Benjamin och lilla 3vekor gamla Alexander på middag.
Janiina visade tydligt till M-P att hon ville hålla i Alexander och nickade bestämt då han frågade henne om saken. D säger M-P att då måste hon sitta i soffan varpå hon springer till soffan, klättrar upp och sätter sig.
Sen satt hon länge med lilla Aleander i famnen. Då M-P gjorde försök att ta honom ifrån henne så protesterade hon bestämt och fick då sitta en stund till, fram till det var matdags för lillen.
 Hon klappade försiktigt på honom och pekade på handen och fötterna och sina egna fötter, hans tår och sina egna tår flera gånger om. Det var tydligen väldigt spännande.
Jag testade ett nytt recept som damp ner i brevlådan från ica, korvstroganoff med äpple och krossade tomater. Har ju gjort förut med äpplen men denna vart helt ok den med. De andra verkade gilla den men jag är själv inte så förstjust i för mycket tomatsmak, lagom är bäst. Men denna lär vi laga fler gånger skulle jag tro.
Sen smet jag iväg på styrelsemöte och då jag kom hem så var alla barnen i säng, men bara den yngsta sov..
// Sargit

Inga kommentarer: