tisdag 3 april 2012

Playdate och vändning!

Så skönt att få barnen tillbaka till förskolan idag!
Älskar mina barn över allt men de kan verkligen driva mig till vansinne ibland, speciellt efter över en veckas hemma vistelse...
Då jag skulle hämta dem så fick jag med mig ett extra barn, Hadi.
Jag och Fayeza hade nämligen kommit överens om att ha en playdate efter förskolan hemma hos dem, men då Mahdi sov så gott frågade hon om jag kunde ta med Hadi också så hon slapp väcka Mahdi.
Inga problem även om Hadi var lite förvånad.
Men Sanna och William var väldigt glada åt att få följa Hadi hem.
Vi tog skogsvägen då jag inte ville riskera en promenad bredvid bilvägen med tre treåringar.
Där stannade vi ibland och lyssnade på fåglarna, tittade på fåglar och kottar och som på bilden nedan på blommor vi hittade.
Jag bad barnen att gå i förväg uppför backen, fram till dess hade de alla gått nära vagnen, två höll i vagnen en i min hand, fast jag sagt att de fick gå själva på stigen om de ville då det inte åkte några bilar där.
Vi började med att leka ute på lekplatsen en bra stund.
Grävmaskinen var det lite tjafs om mellan syskonen i början, men sen kunde de turas om med den.
 Sanna satt nog längst på den medan grabbarna grävde och lekte med bilarna.
Janiina hade sovit hela tiden då vi varit ute, jag fick väcka henne efter ett tag då vi kommit in.
Men först hann vi med mellanmål, massa gott blev det; honungsmelon, jordgubbar, apelsinklyftor och vindruvor. Honungsmelonen var nog mest populär bland barnen.
Senare blev det även äppelpaj men den tackade William nej till och Sanna åt bara några skedar.
Janiina låg mätt och belåten på mattan medan jag skulle dricka en kopp thé, men då jag precis skulle sätta mig vid bordet, efter att ha tittat till henne, så hände det.
I ena stunden låg hon nöjt på rygg och i nästa hade hon vänt på sig till magläge!
Hon var lite förvånad först men sen låg hon kvar på mage en stund och iaktog omgivningen, innan hon protesterade.
Vände henne tillbaka på rygg och hoppades att hon skulle göra det igen, men då kom Mahdi krypandes och fick hennes uppmärksamhet.
Mahdi var väldigt nyfiken på henne och pussade/smakade henne på pannan också.
 Jag och Fayeza fick gott om tid att prata med varandra då barnen lekte snällt både nere och på övervåningen. Ja några dunster var det ju ibland om några leksaker mellan syskonen, men sen fortsatte leken igen...
Då klockan närmade sig middagstid så tackade vi för oss och tog promenaden hem.
Tack igen för en väldigt trevlig eftermiddag Fayeza!
Hemma hade M-P maten nästan klar, pyttipanna blev det idag.
Här kommer bilder på hela familjen tagna efter maten.
Janiina och William med pappa M-P.
Sanna och jag. Sanna har använt rödbetor som läppstift men missat läpparna...
Blev ett välbehövligt bad för stortrollen efter maten och sedan bums i säng.
Dröjde inte många sekunder innan båda sov.
Janiina var inte lika lätt sövd ikväll, men till slut så testade jag att lägga henne i hennes säng och skruvade igång mobilen och smekte henne över huvudet i några minuter.
Det resulterade i att hon somnade lugnt i sin egna säng!
För ett tag sedan vaknade hon för midnattsmålet och efteråt la jag henne tillbaka i sin säng, hon accepterade det och somnade rätt snabbt igen.
Flera framsteg för lilltrollet idag.
Nu är tvätten hängd också så ska bara ta en nattmacka innan det blir möte med John Blund.
// Sargit

1 kommentar:

farmor Anci sa...

Oj har hon blivit så stor redan att hon vänder sig åt det hållet....kul att få va me´trots att man bor så långt ifrån. kram,kram kram