onsdag 4 april 2012

Långpromenad för mamma

"Jag vill ha samma tröja som igår!" katastrof började dagen idag. Att förklara för en treåring att han inte kan ha den på sig då de är smutsig är inte lätt, rättare sagt omöjligt.
Men efter lite över trettiominuters skrikande gav han sig...
Då barnen väl var på dagis tog jag bussen ner till Märsta station. Först ett litet stopp på vårdcentralen för att lämna ett blodprov, där mötte jag min pappa och Helena också så de såg efter Janiina som sov i vagnen medan jag var inne.
Sedan promenerade jag och pappa med vagnen till Brödboden där Helena redan väntade oss då hon kört dit.
Vi fikade gott och så fick Janiina mat också innan promenaden fortsatte.
Pappa höll mig sällskap till Valsta kyrkan men fortsatte sedan hemåt då jag kikade in i kyrkan för lite ärenden.
Ett kort möte blev det mellan Saga, hennes mor, mormor och Janiina också.
Under promenaden hem (via affären) fick jag sällskap av Annie, vår föredetta granne.
Så skönt emd en långpromenad i solen men oj vad mina fötter kändes efteråt!
Hade tänkt baka med barnen då jag hämtat dem från dagis idag, men då vi kommit på att Janiina nog behöver ett pass till vår Tallin-resa så var det högtid att skaffa ett till henne.
Försökte ringa polismyndigheterna och fråga om det var något speciellt vi behöver göra då jag ju är finskmedborgare (kom ju inte ihåg hur det var då Sanna och William fick sina pass), men blev bara irriterad då jag aldrig kom fram till en människa att prata med. Maskinen förstod inte min fråga...
Så vi åkte till Sollentuna så fort M-P kom hem från jobbet.
Gick hur smidigt som helst och Janiinas passfoto blev såååå söt. Hon var hur nöjd som helst under besöket där, så även Sanna och William.
Så om ett par veckor senast ska det vara klart.
Ikväll hade vi convention möte med "min" grupp hemma hos oss. Trodde att barnen skulle vara blyga då det kom så mycket folk hem till oss och sedan vägra lägga sig, som de gjort de senaste kvällarna, och protestera då jag satt i mötet medan Tina (som kom från Örebro idag) och M-P tog hand om nattningen.
Men icke, de skötte sig kanon och var hur glada som helst.
Orkade inte sitta vid datorn så mycket efter mötet utan gjorde lite annat.
Janiina sov förresten i sin säng från ca sju till morgontimmarna, minus två matningar då!
Så skönt att hon inte vaknar så fort man lägger ner henne som hon gjorde i början...
// Sargit

Inga kommentarer: