fredag 22 juli 2011

Varmt och kvavt = bad

Sista arbetsdagen avklarad på hela tre timmar idag!
Nu ser hela familjen fram emot flera veckors semester med massa roligt inplanerat.
Då jag slutade efter lunch hämtade jag hem barnen väldigt tidigt.
Men innan vi lämnade förskolan så njöt vi alla av glass som jag haft med mig (så klart i samrådan med personalen).
Eftersom M-P skulle iväg och börja semestern med att fira med kollegor direkt efter jobbet så hade jag planer för utflykt till Mulle Mecks lekpark.
Men då vädret var så kvavt och varmt så ändrade jag mig och tog fram poolen till barnen istället.
William tyckte dock att jag skulle fylla på med mer varmvatten, men fast jag gjorde det så kom badandet aldrig riktigt igång.
 Istället roade barnen sig med diverse andra vattenlekar.
 Liten dricka paus och läsa Bamse-tidning paus blev det också.
 Vid fruktstunden senare så satt vi alla i soffan. Barnen satt med en låtsas telefon i handen, en som varit visnings ex i en affär, och använde sin fantasi då de turades om att spela både "spel" och "piano" på den.
De var väldigt noga med att tala om för varandra och fråga varandra vilket "spel" de skulle spela.
Länge höll de på med den, trodde att de skulle ledsna och fråga om de fick spela på min telefon men icke. 
 Sedan följde en timma då jag halvslumrade i soffan medan barnen lekte snällt med varandra på sitt rum.
Då Simpsons började på tv så fann vi oss alla tittandes på det en stund innan Emma och Thomas kom och höll oss sällskap.
Då blev det mer fart på badandet!
 Alla tre var helt vilda i poolen, mest William och Emma då.
De slängde sig, dök ner, hoppade och "klämde" sig.
Här hjälper Sanna Emma genom "hålet" som de alla turades om med att dyka genom.
Antar att det är bra badat av barnen om vattennivån har minskat tre fjärdedelar då de badat klart...
Till middag blev det potatismos och korv, efter småttingarnas önskemål (och för att det inte fanns så mycket annat att välja på i skåpen, måste storhandla snart... ).
Alla åt med god aptit men Sanna, Emma och William krävde lite uppmuntran efter en stund då de inte verkade ha tid/lust att äta när korven tog slut.
Här "sjunger" Thomas en sång om att det inte finns några hajar, varvid Emma och Sanna gapar stort och agerar hajar och nästan slukar skedarna med maten.
 Även William gillade den leken vilket slutade med att allas tallrikar var ren skrapade till slut på allt, till och med grönsakerna.
Efterrätten ville barnen äta vid bordet i sitt rum där de delade med sig till varandra då och då.
 Sedan fortsatte barnen att leka snällt med varandra.
Senare då jag gick in så upptäckte jag att de dragit ner alla träpussel på golvet och bitarna låg huller om buller.
Men William, Emma och jag hjälptes åt att lägga dem varvid de små imponerade på mig genom att lägga ett sex bitars pussel nästan på egen hand, jag la dit två bitar i början och de resten.
Men det dröjde inte länge föränn det började synas tecken på att det var läggdags för de små och då även vinka adjö till våra gäster.
Då sagan väl var läst och musiken på så dröjde det inte många sekunder innan både Sanna och William sov.
Hade lite svårt att bestämma mig för vad jag skulle göra med min kväll, läsa ut boken jag påbörjat förra hösten eller se på film, så medan jag funderade så surfade jag runt lite och zappade mellan olika filmer som gick på tv. Plötsligt var det inte kväll längre då klockan närmar sig ett...
Nu börjar även mina ögon säga ifrån så dags att krypa ner i sängen då, få se om jag hinner göra det innan maken kravlar in...
// Sargit

Inga kommentarer: