lördag 9 juli 2011

Klippt och shoppat

Vi har en längre tid märkt att barnens hår börjar bli lite väl långt.
Så idag bestämde vi oss för att göra något åt saken.
Som vanligt så kom vi inte iväg den tid som planerat men barnen hade kul i bilen, fast tiden för lunch egentligen var passerat innan vi hann fram.
De lekte med varandra, hålla handen, klappa händerna, slå varandras händer samt sjunga lite sånger och skratta glatt och gott.
Väldigt trevlig underhållning på färden att lyssna på måste jag säga.
 Vi började med lunch så fort vi kom fram, båda ville ha "korf potatimoossss".
Då vi glömde bort att ta en förebild så får dessa från lunchen duga på våra långhåriga troll.
 Det var mer problematiskt att övertala barnen att bli klippta än vi trott.
Tog mycket längre tid än förra gången, men efter mycket om och men (bland annat mutor från frisörskan och mig) så tillät William sig att bli klippt först.
Så länge pappa höll hans hand och skötte hårtorken som blåste bort det bortklippta håret (då han vägrade ha skyddsduken på).

 Sanna var det värre med, hon blev nästan panikslagen så ett tag trodde jag att det var kört.
Men då hon fått se hur William blev klippt och tittat på då flera andra personer blev ompysslade, så gick hon till slut med på det lite motvilligt.
Hon satt i min famn och lekte med motorcykeln som hon fått från frisörskan och en kam jag lånat för att kamma hennes hår.
Hon upptäckte spegeln och hur roligt det var att göra grimaser också, såg rätt kul ut då hon länge lipade mot sin spegelbild med olika miner.
 Så här fina blev våra stora troll!
Speciellt William fick ett helt annat utseende, han ser plötsligt så stor ut.
Som belöning fick de glass efteråt (en av mutorna) som båda njöt av i fulla drag.
Lite shopping hann vi med också men för en gångs skull så köpte jag inga kläder till barnen, gick inte ens in på barnavdelningen (vilket jag jämnt brukar hamna på av någon anledning oavsett vad jag var ute efter).
Men nu hade jag ett mål, att hitta lite nytt till mig då mina kläder börjar bli lite små om magen och om några veckor kan jag nog inte ha mina vanliga kläder alls.
Under tiden jag shoppade loss på bland annat rean (två linnen, en tunika, en blus och ett par byxor) så lekte barnen i den madrasserade lekytan där man jagar fiskar med mera (vet inte vad den kallas).
Det krävdes lite övertalning att få dem därifrån senare.
Väl hemma igen åkte M-P iväg för att hämta sin bror P-A från Arlanda medan jag började med middagen.
Barnen fick varva ner med "Shrek den tredje" men Sanna ledsnade rätt så snabbt och började leka med annat.
William däremot gillade den så mycket att han blev arg då jag senare pausade för mat.
Här en till bild på de nya frisyrerna, vi valde att spara håret där bak åt William då han gillar att ha toffs i håret (som sin far förr).
Då barnen somnat så tog herrarna plats i soffan och började spela tv-spel, medan jag övertog datorn i mitt våld.
Två av bröderna Sundström.
Kom precis på att tvätten väntar fortfarande på att bli hämtad från tvättstugan, tur att den hänger på tork i alla fall då strömmen är avstängd sen tio.
// Sargit

Inga kommentarer: