måndag 25 juli 2011

86års firande!

Idag fyller min mormor 86år!
Igår var min mamma och min moster och firade henne men vi kunde inte då, istället åkte vi dit idag då hon ju egentligen fyller år idag.
Vi började med att handla lite blommor till henne, köpte en drös med olika färglada snittblommor som jag sedan komponerade egen bukett av.
Var svårt att hitta färgglada blommor just på plantaget men hade inte tid med att åka någon annanstans tyvärr.
Småtrollen var lite svårövertalade att följa med tillbaka till bilen då de hittade ett roligt ställe att leka på.
 Vi började med att äta lunch i Enköping men innan dess lite häng på Enköpings torg.
Så stor William ser ut på dessa bilder tycker jag. Fontänen var väldigt intressant för honom, Sanna sprang mest runt glad i hågen.
 Klockan tolv kom vi på att det var tyst minut för offren och deras anhöriga i Norge.
Så vi stod tyst och stilla vi med liksom flera andra på torget.
Barnen märkte inget av det dock då de fortsatte springa runt oss där vi stod men vi lät de hållas för de skulle ändå inte förstå.
Därefter fortsatte färden mot grillen där vi beställde lunch.
Känns konstigt att vår vardag fortsätter som vanligt medan allt är förändrat för så många...
Medan vi beställde lunch så stod Sanna trånande framför glassaffischen, länge, men hon sa inget föränn jag sa att först äter vi mat sen kunde hon få glass. Då började hon babbla om glass och vilka hon ville ha...
 Vi lyckades få i barnen alla sina köttbullar i alla fall fast de båda ville hellre ha glass.
De verkade förstå att vi inte gav med oss då vi sa att först får de äta sina köttbullar innan de får glass.
Då köttbullarna var uppätna försökte jag få Sanna att smaka på moset också, då sa hon bara glatt "köttbulle slut,  Sanna glass" och så blev det.
 Min syster Nadja kom till torget och mötte upp oss då vi redan ätit, men vi inväntade så hon också fick äta innan vi gav oss av mot gammelmormor.
Sanna fick rida på pappas axlar en stund till hennes stora glädje.
Att ta kort var något som jag prioriterade bort under besöket så det blev inte så många.
Här en bild på William med "sin" Nadja.
 Vi fikade gott och umgicks en stund tills mormor började bli trött.
Hon hade varit vaken ovanligt länge fick vi höra från hennes vän Alpo.
Vi var ute på balkongen en stund medan mormor fick lägga sig och vila.
 Sen sa vi till Sanna och William att man inte får skrika utan vi måste vara tysta då gammelmormor vilar.
Det förstod dem då de upprepade samma flera gånger "inte skrika, viska".
Här en bild på buketten jag gjorde, tyvärr gör bilden inte färgerna riktigt rättvisa men färgglad blev den så att min mormor kunde se den då hon har fått mycket sämre syn ju äldre hon blivit.
 Mormor verkade i alla fall glad åt vårt besök och vi hann prata en del innan hon behövde lägga sig och vila.
Här säger min syster hejdå till vår kära mormor.
På hemvägen somnade barnen innan vi ens hann komma ut på E18.
Senare kom vaari, Helena och Tina på besök då de kommit hem från Finland tidigare idag och ville säga hej och ge souvernirer till oss: Sanna fick en mjukishäst och en film, William en mjukisdocka (vilket han blev väldigt förtjust i) och en film, M-P fick öl och jag Muminblöjor (nåja, de var till barnen men det enda jag önskat mig). Hihii...
Både Sanna och William ville "leka Tina" så hon fick snällt följa med William då han tog hennes hand efter middagen och drog med henne till deras rum.
Fort gick även denna kväll och efter bad och välling så var det dags för barnen att sova.
De somnade inte riktigt lika snabbt som de senaste kvällarna, det dröjde nog en fyrtiominuter innan båda sov.
Jag och M-P gosade ner oss i soffan och såg på "The Tourist" vilket var en överraskande bra film.
Nu blir det sängen så att vi orkar imorgon då vi ska vara flytthjälp åt några vänner.
// Sargit

Inga kommentarer: