lördag 30 juli 2011

Kortfattad uppdatering om de senaste dagarna

Jag har tagit lite semester från datorn i några dagar.
Tur man har mobilen så man kan kolla facebook i alla fall, hihii.
Vi slapp undan magsjukan vi andra, nåja nästan då Sanna kräktes en gång på onsdag morgon men var som vanlig strax efteråt.
Vi tog det lite lugnt med maten för säkerhetsskull och barnen fick äta nyponsoppa med glass vilket var väldigt uppskattat.
Men mot slutet började de leka och busa istället.
 Själv har jag varit helt slut både onsdag och torsdag, men då jag kom på att jag slarvat med min medicin så har det blivit bättre nu. Har ju haft tre personer som påminnt mig om dem de sista dagarna.
I torsdags kom efterlängtade "famor" och "fajbror jompa" till oss.
På kvällen var vi alla bjudna på middag hos Bergmans där vi sedan blev kvar till framåt småtimmarna och hann spela några sällskapsspel också så klart.
Flera personer läste godnattsaga, flera gånger, men ändå kom de inte i säng föränn närmare halv tio.
Men när de väl somnade så sov de gott, fastän väldigt rörligt.
 Då vi skulle åka hem efter midnatt så sa min pappa och Helena att det vore synd att väcka barnen, låt dem sova över.
Så helt oplanerat så blev vi barnlösa resten av natten.
På morgonen såg vi framemot sovmorgon, men ändå vaknade jag flera gånger tidigt men tvingade mig att somna om.
Vid nio ringde då Helena och bad oss hämta barnen, som vaknat fem på morgonen och inte velat somna om utan lekt sen dess!
M-P åkte iväg och hämtade dem men jag kunde inte somna om utan klev upp istället.
Det tog lite tid men till slut accepterade barnen sin farbror och visade sina leksaker för honom.
 Vi hade trott att både Sanna och William skulle somna då de kom hem då de varit vakna så länge, men de höll igång fram till tolv då de självmant gick och la sig i vår säng och somnade.
 Vi kunde inte väcka dem, fast vi försökte, så de fick äta lunch senare istället.
Då de ätit, rättare sagt petat i maten, så gick vi till min mamma för eftermiddagsfika allihop.
Först lekte vi en bra stund ute på hennes gård innan vi lyckades locka in barnen då vi nämde det magiska ordet jordgubbar.
Sanna lät oss andra inte smaka alls, knappt så William fick plocka de goda bären.
 Men några fick han i sig också.
 Go´fika blev det hos min mamma som vanligt och efter det sa jag adjö till min familj, svärmor och svåger då de åkte hem för att förbereda middag.
 Själv inväntade jag hämtning då jag skulle iväg på en tjejkväll med middag och sedan bio.
 Katja, Lina och jag hann strosa runt en hel del i Kista gallerian, innan vi satte oss i lugn och ro och åt en god middag (inte på Food court dock).
 Kändes konstigt att gå runt i affärer utan mål och utan brådska för att inte tala om att äta i lugn och ro.
Pernilla, den fjärde som tackat ja till kvällen, hann komma lagom till filmen skulle börja.
Jag hade röstat på "Transformers 3" men de andra ville hellre se "Bridesmaids".
Så det fick bli den, helt ok och sevärd film men alldeles för pinsam för min smak ibland.
 Efter filmen satte vi oss på O´learys och tog en varsin drink (alkoholfritt för mig och chauffören så klart) i väntan på Pernillas son som var och såg på den film jag från början ville se.
Idag har jag hunnit packa alla barnens kläder inför morgondagens resa, återstår mina egna.
Efter lunch åkte vi till det nya badhuset i Upplands Väsby, Vilunda badet, då Thomas skulle dit med Elin och Emma.
Blev faktiskt besviken på stället redan från start då inträdet var så högt men det var inte mycket man fick för pengarna.
Vill jag ha kallt vatten då jag badar så kan jag ju bada ute gratis. Jag frös så mycket att jag inte ens kunde gå längre ner än till knäna i vattnet.
Men barnen hade kul och William åkte till och med den stora vattenrutchkanan med M-P.
Jag fick en stund att värma mig i den kanonvarma bubbelpoolen i alla fall, även barnen fick värma sig en stund då de blivit blå om läpparna.
Sedan blev resten av vistelsen räddad då vi upptäckte de värmda träningsbassängerna längre bort av en slump.
Sanna och William älskade verkligen att bada och ville inte lämna badhuset alls ens efter tre timmar!
Men till slut lyckades vi komma iväg.
Båda barnen somnade i bilen på hemvägen.
Vaari och Helena bjöd vi över på middag ikväll och medan Anki och M-P sprang till tvättstugan och jag lagade middag så underhöll de barnen med sagor.
 Då Sanna och William sovit så sent så tog det lång tid att få dem i säng.
De sprang runt och var glada och kramade och höll om varandra både innomhus och ute på altanen.
Efter kvällssagan så somnade William till slut men Sanna ville inte, utan ropade efter mig tills M-P gick och la sig bredvid henne och somnade även han.
Nu ska jag se om jag orkar packa mina saker också eller om jag gör det imorgon.
Det dröjer nog ett tag till nästa inlägg då vi åker till Mumindalen imorgon kväll och därefter en kort mellanlandning hemma för att packa om väskorna och ta det lugnt en natt innan vi fortsätter upp till Umeå.
Men det är ju semester trots allt så även datorn måste ju få vila.
// Sargit

Inga kommentarer: