lördag 16 juli 2011

Besök i storstan

Idag var det dags att säga adjö till min svåger som skulle åka söderut och hälsa på hos en vän.
Hela familjen följde med för att följa honom till tåget från Stockholms central, men vi åkte så pass tidigt att vi hann med lite annat också.
Vi lämnade bilen i Solna och passade på att äta lunch på favorit snabbmatsstället, MAX.
 Medan M-P beställde fick barnen leka av sig länge i lekhörnan.
 Leken fortsatte även efter maten en stund.
Att ta sig till centralen var lite bökigare än normalt då vissa delar av tunnelbanan är avstängt, men som tur var var vi förbereda på det.
Väl på centralen så kollade vi först upp vart tåget skulle åka från för att sedan ge oss iväg för att utforska lite på stan.
Vi hann inte titta runt så mycket men jag hann springa på en klänning jag köpte för att ha på ett bröllop vi är bjudna på i augusti. Hoppas bara att magen inte växer onormalt fort så att den växtmån jag räknat med inte räcker.
William somnade i vagnen en stund men Sanna hade allt för mycket att upptäcka för att ens ha ro att sitta i vagnen.
Här en bild då vi är på väg tillbaka till centralen från vår lilla promenad.
 Vi hann med en glasspaus också, idag provade barnen "star wars" glassar.
Ett litet paket med fyra små glassar, perfekt då de inte hann smälta i handen medan de åt dem.
 Sedan var det dags att vinka hejdå till "fajbro" som inget gjorde för att dölja sin resfeber.
 Att åka tunnelbanan tyckte barnen var lite läskigt första gångerna men på tillbakavägen verkade de inte ens bry sig.
Sanna ville att jag skulle ta kort på henne och sedan visa henne hur det blev, här är en av bilderna.
 William var mest nöjd över att få suga på sin snuttefilt.
 Som alltid så måste ju något krångla, två av de hissar vi skulle behövt använda var urfunktion under vår tripp och vid ett ställe saknades det i närheten så då bar herrarna ner både barn och vagn. Tungt.
Jag och M-P fick hjälpas åt att bära nerför en lång trappa på hemvägen, vilket jag hoppas slippa göra om då det var tungt, och på sista etappen fick vi ta den långa rulltrappan upp med vagnen istället för hissen.
Men barnen var nöjda.
Ja inte är det alltid lätt att åka kommunalt med barnvagn för att inte tala om tvillingvagn, speciellt då det är "jag först och skit i andra" inställningen vid varje på och avstigning.
Jag kommer då inte åka in till stan med barnen utan att ha någon med mig, om jag då inte tar bilen ända fram då.
Vi kom hem mycket senare än tänkt men vi hann med en kort visit på Maxi för att inhandla middag och mjölk med mera.
Barnen orkade med att äta både middag och välling innan de slocknade relativt fort, vilket jag också gjorde vid nattningen.
// Sargit

Inga kommentarer: