torsdag 14 juli 2011

Gräsänklingsrapport

Då Sargit är bortrest så är jag alltså vart gräsänkling hela veckan.
Helt ensam har jag dock inte varit då min lillebror P-A varit på besök samtidigt.
Tyvärr skaffade jag mig en liten extra utmaning till den här veckan.
Inte nog med att jag skött lämning och hämtning från dagis, jobbat och hållt med hushållsbestyren, så var jag tvungen att dra på mig en rejäl sommarförkylning.
Men faktist har det mesta gått väldigt bra.
Barnen har börjat dagis redan vid halv sju på morgonen vilket gör att de äter frukost där istället för hemma.
Då detta kan vara en konfliktfylld fas i morgonbestyren så blev det lite enklare och snabbare redan där.
En annan fördel med de tidiga morgontiderna var att man bytte blöjor och klädde på barnen medans de sov vilket eliminerad ytterligare bråktillfällen, då de gärna vill ha något och säga till om vilka kläder de ska ha.
Och då barnen går på ett annat dagis under denna vecka så har de inte varit nämnvärt intresserade av pappa när vi kommit fram till förskolan.
Det har ju funnits hur mycket spännande som helst att utforska.
Därefter har jag åkt iväg till jobbet (något senare än vanligt).
Det är inte speciellt roligt att jobba när man är toktäppt ena sekunden och nyser som en galning nästa sekund, men det går.
Jag har utan att stressa varit hemma i god tid för att hämta barnen.
När jag sedan kommit hem så har P-A iklätt sig rollen som lekfarbror till barnens stora förtjusning.
Kan lova att det ropats en massa "Fajbor, kom" i lägenheten dessa dagar.
Även nattningen har fungerat bra utan alltför mycket gråt och tandagnissel i saknad av mamma.
Sammanfattningsvis kan man säga att vardagen flytit på men då jag varit ganska trött och sliten har man inte orkat med så mycket mer än det nödvändiga.

//M-P

Inga kommentarer: