söndag 4 juli 2010

Varm dag

Förmiddagen försvann snabbt då barnen inte skötte sitt jobb att väcka mamma och pappa i tid.
De vaknade först tjugo över nio!
Nåja, min man var snäll och lät mig slumra vidare en stund medan han skötte frukostbestyren.
Sedan började jag packa då vi ju åker på familjeläger imorn.
Plötsligt insåg vi vad klockan var och fick skynda oss iväg då vi var bjudna på lunch hos Bergmans.
Sanna gillade verkligen maten, hon struntade i skeden och valde istället ut en liten bit i taget med fingrarna stoppade snabbt i sig först alla grönsakerna och sedan korven.
Lite lek och busande hanns det med också.
Mjuka fåtöljen bråkades det om så till slut valde jag helt enkelt att ingen av dem fick sitta i den.
Har ni andra några bra tips hur man löser liknande situationer då barnen slåss om samma sak?
Sen var det dags för den sedvanliga söva-barnen-promenaden.
Idag var det jag som fick passa på att få lite steg till jobbets stegutmaning, synd bara att jag glömde stegräknaren hemma.
William somnade halvägs till målet vilket var det Beutlerska hemmet.
Sanna var vaken hela timman det tog att gå från Valsta till Illerstigen.
Varmt var det och tror jag brände ena axeln lite grann fast jag smörjt in mig innan jag gick ut.
Måste i fortsättningen komma ihåg att ta med mig vatten på flaska...
Då jag kom fram till Beutlers så bestämde jag mig för att gå på gräsmattan på baksidan av deras hus, det dröjde inte länge innan Sanna till slut somnade.
Det första jag gjorde var att doppa ner mina fötter i det iskalla vattnet (hela 26 plus grader) i barnpoolen, så skönt att svalka av dem även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att doppa mig helt då det var så kallt.
M-P kom tjugominuter senare, han hade varit och handlat och hämtat lite saker hemifrån innan han kom efter oss med bilen.
M-P kunde inte motstå Elins födelsedagspresent som även vi varit delaktiga i.
Sedan hoppade Elin och M-P tillsammans en stund innan både Sanna och William vaknade.
Efter mellanmålet var det dags för barnens första dopp utomhus för i år, badbyxorna hade vi hemma så nakenbad fick det bli för barnen.
Väldigt svårt att ta badbilder då man inte vill ha med "naket" om ni förstår vad jag menar.
Sanna med sin favorit Elin.
Konstigt nog så var det Sanna som var den som älskade att bada idag medan William var en riktig badkruka, tar nog efter sin mor.
Men båda roade sig i vattnet även om William inte ville doppa sig mer än fötterna.
Far och son i solen.
Då barnen hade badat en stund och Sanna ledsnat på kallsuparna hon fick då hon tog sig i poolen själv, så testade även jag studsmattan.
Först själv men sedan fick jag sällskap av hela barnaskaran.
Leken fortsatte inomhus sen då vi tyckte barnen fått nog med sol.
Plötsligt försvann barnen på övervåningen och herrarna efter medan Lina och jag var nere med svalkande drinkar i handen.
Herrarna och Elin fick också denna drink serverad till sig med fruktsoda, apelsin och lättglögg samt is så klart(tror det var allt), väldigt god var den även om jag inte är så förtjust i glögg.
Kvällen avslutades med grillat till middag. Då alla var så mätta att man inte visste vart man skulle ta vägen så kom Lina på att visst ja, det fanns ju blåbärspaj till efterätt.
Vi offrade oss för pajen.
Men sen var det verkligen dags att bege sig hemåt för att hinna få barnen isäng (vilket gick väldigt smidigt ikväll) och packa bilen inför imorgon.
Så nu kommer ett litet avbrott för oss från teknikens värld då vi inte har tillgång till tv eller internet under familjelägret.
Medan ni inväntar spänt på att få läsa om våra äventyr på lägret så kan ni ju roa er med att läsa om hur jag hade det
förra året då jag var föräldraledig och åkte på familjelägret ensam med barnen medan M-P jobbade.
Hoppas ni läsare får en trevlig vecka, det ska nog vi ha även om det ska bli spännande att se hur det fungerar att jobba på ett läger där min familj är med på som deltagare.
// Sargit

1 kommentar:

theunhappyteacher sa...

Härliga bilder! Ja det är svårt det där med naket, man vill ju inte att ens barn ska bli förmål för sexualisering!!! Ha det bra på familjelägret!