söndag 11 juli 2010

En eftermiddag på stranden

Dagen började med att vi bjudit över min mamma på lunch.
Så medan mormor umgicks med barnen så lagade jag lite makaroner och köttfärssås.
Då barnen äntligen sov så passade jag på att visa lite bilder till mamma från datorn, vi har ju ett par stycken om man säger så...
När barnen väl vaknat så anslöt vi oss till familjen Beutler på Steningebadets parkering för att ha sällskap till stranden.
Men innan ett dopp i det sköna vattnet blev det lite mellanmål, ett av barnens favoriter; melon!
Tur att vattnet var nära då Sanna, William och Emma var rejält kladdiga efter att ha smaskat i sig en hel del melon och vindruvor.
M-P tog med sig William ut först.Han var snabbt i vilket inte kan sägas om mig och Sanna.
Sanna ville gärna i så fort som möjligt och knatade ut utan fruktan och tanke på att det blev djupt.
Själv var det bara för mig att haka på, vilket var tur för annars hade jag väl aldrig kommit i.
Sanna njöt av fulla muggar och nästan studsade av glädje och neg för att doppa hela sig flera gånger.Elin gillar också vattnet, men hon trivdes även med att göra ett sandslott som hon sedan försvarade mot klåfingriga Sanna.Till Sannas glädje så var vi ju faktiskt flera vuxna och då Elin klarade sig rätt bra själv vid det grunda vattnet så tog Thomas hand om William medan M-P hämtade Sanna ut på djupare äventyr.Själv är jag en riktig badkruka så jag doppade mig aldrig helt, vadade bara ut till midjan och lekte fotograf.
Jag hade nog doppat mig om inte William börjat frysa, vilket gav mig en ursäkt att snabbt gå upp med honom.William i sin fina morgonrock som jag upptäckte att han börjat växa ur.
Observera hans snygga frisyr, det är faktiskt tack vara blåsten den står upp så.Efter badet så blir man faktiskt törstig också, speciellt då man fått i sig en del kallsupar med saltvatten.
Sanna blickar ut mot vågorna och drömmer sig bort.William hittade ett spännande träd som han sprang runt ett par varv.Båda barnen siktade in sig på att försöka ta ett dopp till med kläderna på precis innan vi började packa ihop.
Tur att Elin kom och hjälpte mig hindra dem då de strategiskt nog "sprang" på varsitt håll om mig istället för att hålla ihop.
En glass paus blev det ju såklart i värmen innan hemfärd.
Sanna och William gillar verkligen glass, blir nog riktiga glassmonster de där två precis som sina föräldrar.
Kvällen avslutades med grillning hos Beutlers.
Majskolvar är något som alla barnen slukade med god aptit.
Sanna ville inte ens släppa sin andra (eller var det tredje) fast hon egentligen ätit färdigt.
Då det ju finns en barnpool med vatten på Beutlers innergård så lockade den ju jättemycket efter maten.
Det slutade med att de små fick ta sig ett kvällsdopp innan pyjamas, välling och fotboll.
Det var nog inte den bästa idén då barnen inte alls ville sova efter det.
Jag tog en lång söva barnen promenad då jag inte alls är intresserad av fotboll, men Sanna och William var inte alls överrens om att det var sovdags.
Över två timmar gick jag och då jag kom tillbaka så var de fortfarande vakna.
William somnade strax innan jag kom till Illerstigen igen, precis då jag tänkt ge upp och packa ihop för att åka hem.
M-P gjorde ett försök med Sanna uppe i Elins rum och till slut efter en liten kamp så somnade hon.
Då var klockan närmare halv elva.
Tanken var att vi vuxna skulle spela lite men det fanns det ingen ork till så strax efter tolv packade vi ihop och åkte hem.
// Sargit

3 kommentarer:

Thomas sa...

Bättre lycka nästa gång! Det går säkert enklare när det inte är så våldsamt varmt/fuktigt ute. :)
Tack för en trevlig kväll!

farmor Anci sa...

å va härligt ni ser ut att ha det...sköt om er...kram

ankan sa...

Sköna bilder! Mina ska förhoppningsvis få uppleva strand och sjö senare i veckan också, som komplement till allt poolbad. Misstänker att man själv behöver doppa sej också..... :badkruka: