söndag 31 januari 2010

Bilder på barnens färdiga rum - Äntligen!

Förra sommaren, närmare bestämt i juli, kunde ni följa hur renoveringen gick till då vi slog ihop klädkammaren och datarummet/förrådet så att barnen kunde få eget rum.
Jag hann aldrig visa bilder på det färdiga rummet då.
Du som följt barnens lek här har nog fått en liten bild av hur rummet blev.
Men nu passar jag på att visa helheten, så gott det går, via de bilder jag tog idag efter att jag städat rummet.
Det enda som saknas är en matta på golvet som vi ska inhandla senare (
den här).
Här ser ni in i deras sovrumsdel, på stolen (en av våra matbordsstolar) i mitten tillbringade vi mycket tid förut innan de nya nattningsrutinerna.
Nu är det vår sagoläsarstol, få se när jag hittar en skönare stol som skulle passa bättre där utseendemässigt.
Sannas säng till vänster, mot väggen.
Anledningen till att hon fick den sidan var att hon var den som hade/har svårast att komma till ro på kvällen.
Planen var att det skulle vara mindre stimulerande att stirra på väggen än ut i lekrummet.
Planen sprack...
Williams säng är här, som du säkert redan gissat.
Dessa lampor från ikea ger mysbelysningen på kvällen och skyddsänglarna som hänger bredvid är dopgåvor från barnens faddrar Lina och Thomas.
Man kan tro att vi valt färger till väggarna utifrån dem men så är icke fallet.
Den hängande ängeln fungerar utmärkt som leksak också på kvällen, tycker William.
Tittar man till höger då man kommer in i rummet ser man denna syn.
Så småningom då skötbordet inte används längre kommer den att ersättas av ett vitt litet bord för diverse lek och pyssel, samt dessa små söta stolar som barnen fått i doppresent.
Har två stolar till i förrådet i samma storlek som ska få en "ansiktslyftning" och göra dem sällskap.
Hoppas på att Linnea, som målat dessa, har lust att hjälpa mig med dem också...
På motsatta sidan ser man bokhyllan vi köpt från Mio som jag blev så förälskad i då jag såg den.
Perfekt för alla leksaker och böcker.
Och då vi numera har brist på förvaring i lägenheten så använder vi alla lösningar vi kan komma på.
Här har vi kunnat gömma undan massor i de lådor som finns på hyllplanen närmast taket.
"Bollhavet" fick även den plats i rummet.
Senare har jag planerat att fixa en myshörna med kuddar där den står, med gardin eller något som hänger ner från undersidan av skåpet eller taket kanske.

Med ryggen mot bollhavet ser man den mysiga sovdelen.
Ville försöka skärma lekrummet från den delen och då passar sänghimmlarna väldigt bra till bland annat det syftet.

Dörren ut mot vardagsrummet (du ser också dörren som går in till vårt sovrum), den använder vi som "huvudingången" till rummet.
Den andra dörren i rummet går ut i hallen, men för tillfället är det lite kaos där och så har vi ju vagnen ståendes i hallen så det blir trångt att använda den för tillfället. Men det går om man vill och måste.
Hade två affischer sen tidigare i mina gömmor med bilder på skyddsänglar och barn.
Tyckte de passade utmärkt i barnens rum, så de fick en var sin.
Den ena med en tjej som tappat sin docka i vattnet (syns på bilden ovan) och denna med en pojke som tappat sin hatt.
Ramarna målade jag med samma färg som vi använt till ränderna på väggarna och dörrarna.
Andra mysbelysningen som står på byrån.
Lampfoten fyndade jag på ikea för tio kronor, den spraymålade jag vit.
Lamp skärmen är från Mio, samma serie som taklampan.

Några fler av Williams dopgåvor, samt en bild med honom och mig.
Och några av Sannas.
I Sannas fotoram ser man henne i pappas trygga famn.
Båda bilderna är tagna under deras första levnadsdag på neo avdelningen i Danderyd.
Den uppmärksamme la märke till att Sannas ram var blå och Williams röd, detta var en lyckad slump då jag klippte till bilderna och råkade ta första bästa ram och måttade in bilden i den.
En sista bild, ett försök att fånga rummets bredd.
De runda fönstren på dörrarna har min man satt dit, det gjorde jättemycket för rummet.
Behöver knappast tala om att det inte ser ut så här i normala fall.
De flesta dagarna så får man gå hinderbana över klossar och andra leksaker som barnen glatt rivit ner från bokhyllan.
En av deras favoritsysselsättning, särskilt för William, är att plocka ut saker ur dess lådor i samma takt som jag försöker plocka i dem.
Sanna har faktiskt varit duktig på att hjälpa till med undan plockningen ibland, då hon har lust, men oftas passar hon på att riva ut alla blöjorna istället.
Det var en liten rundtur i barnens rum.
Få se när jag hinner fotografera (dvs städa) vårt nya vardagsrum så att du kan få en rundtur där med.

2 kommentarer:

ankan sa...

Det var i sanning ett tjusigt rum!

Anonym sa...

Vad mysigt de har det!
//-AT- från aff