onsdag 27 januari 2010

Sprutor och snöstorm

Idag var det så dags för barnens andra flunsaspruta.
Dagen började i gemytligt tempo då Sargit började lite senare än vanligt.
Så vi åt frukost i godan ro och när Sargit åkte iväg så lekte jag och barnen en stund.

Tyckte att jag började att klä på barnen i god tid men som vanligt drog allt ut på tiden, och när jag väl var ute ur porten så hade jag 2o minuter på mig att ta mig till bvc.
Funderade på att ta bilen, men då vädret var fint och jag borde hinna dit så promenerade istället.
Vi fick t.o.m. lite tid över när vi kom fram.
Här sitter William och slappar lite.
Barnen var faktiskt väldigt snälla när de fick sina sprutor.
De skrek givetvis en stund men tystnade väldigt fort och lekte vidare som inget hänt.

Väl ute från bvc så möttes jag av ett mildare snöoväder.
Började ångra så smått att jag inte tog bilen.
Men då jag skulle möta upp Sargit i Valsta kyrka för att äta lunch, var jag inte alltför orolig.

Det borde ju lugna ner sig till dess.
Även barnen fick lunch.
Först fick de prova broccolisoppa som serverades i församlingshemmet.

Men de var inte så väldans förtjusta i det så de fick även lite vanlig barnmat.
Även mormor Astrid var där och William verkar väldigt glad att få umgås med henne en stund.
När alla sen ätit var det dags att röra på sig.
Sanna var jättetrött och somnade innan jag ens hann lägga henne i vagnen.

Utomhus väntade ännu mer snö och jag började förbanna mig själv över att inte tagit bilen.
På vägen hem skulle jag gå förbi Astrid och hämta en räkning och när jag kom därifrån stod jag helt plötsligt i alla snöstormars moder (nära nog iallafall)
Promenaden hem tog ganska lång tid då det på nåt märkligt sätt lyckades vara kraftig motvind hela vägen vilket gjorde att jag fick dra vagnen bakom mig för att inte fylla den med snö.
Men hem kom jag till slut.
Barnen vaknade ganska precis när jag kom in genom dörren, lyckligt ovetandes om pappas vedermödor.
Sedan var det lekdags.
En av barnens favoritplatser är vid terassdörren, där de älskar att leka med gardiner, blommor och även elementet.
(Tilläggas bör att jag hittade batteriluckan till telefonen i elementet)
Ikväll har de dock i övrigt varit väldigt snälla mot sin far så efter bad och kvällsgröt så somnade de nästan omedelbart.
// M-P

4 kommentarer:

Thomas och Elin sa...

Man får ju helt klart motion av att vara ute med barnvagn nuförtiden - speciellt när det är snöoväder. På väg hem från dagis efter att ha hämtat Elin insåg jag snabbt att det var läge att skippa eftermiddagsplanerna och helt enkelt skynda hemåt snarast möjligt. Väl hemma valde vi istället att roa oss i snön utanför huset. Det kändes mer kontrollerat på något sätt. :-)

farmor Anci sa...

Här I Umeå har det också varit snöstorm....det var jobbigt att bara promenera ensam..hur jobbigt skulle det inte varit med barnvagn också. Tog därför bilen till affären. Var inte så bra ide´det heller. Snön isade på rutan, såg inget och körde fast i drivorna på Maxi.I morse hade det tillkommit 30cm snö.
Är glad över att slippa dra barnvagn idag=) för idag är det dessutom -18 .

Sofia sa...

Haha, va fina fönsterna blir =) Vi har samma här hemma med en stor spegel och vitrinskåpets dörrar, alldeles fullt med små fingrar..lite sött tycker jag =)

mummu sa...

onkohan tuo aito kuva sannasta.miten hän noin rauhallinen on.yleensä on joka puolella samaan aikaan.on muuten tosi kaunis lapsi.tuo ilme oli kauan hänellä kirkolla.ei siis mennyt kovinkaan pian ohi mielipaha siitä piikistä jonka neuvolassa sai. kirkolla sanoivat williamista että on niin äitinsä näköinen.sanoin että niin se oli sargitkin läski lapsena ja katsokaapa nyt.kaukana siitä.(katsokaa williamin silmiä,eikö ole ihanat)oi,miten minä rakastankaan lapsenlapsiani.ne on niin ihania.parasta tässä mummuna olemisessa taitaa olla että kun lapset alkaa kiukuttelemaan niin lykkää ne vanhemmilleen,omia oli pakko pitää silloinkin kun oli hankalammat päivät.