lördag 30 januari 2010

Gräsänka

Det har väl knappast undgått någon att det har kommit mer snö och kyla.
Så här såg det ut på vår altan imorse.
Idag var jag gräsänka då M-P först jobbade och sedan åkte iväg till Östhammar för att fira vår vän Katja som fyllt trettio år (hann faktiskt träffas en kortis däremellan).
Men allt gick bra, barnen var glada mest hela tiden, förutom vid blöjbyten.
Både Sanna och William var extra snälla mot sin mor imorse och sov längre än de gjort de sista dagarna.
William väckte mig strax efter åtta och Sanna vaknade först närmare nio.
Undrar varför de sover längre de gånger jag är själv med dem på mornarna än vad de gör då vi båda är hemma?
Några bilder från vår morgon.
William gillar att borsta tänderna.
Sanna är inte lika förstjust i det, rättare sagt så vill hon inte låta någon annan hjälpa henne, men idag gick det bättre än normalt.
Både hon och William byter tandborstar (och nappar) med varandra ofta, som en lek ser det ut som.
Idag var första gången sen de var riktigt små som jag medvetet klädde dem i lika kläder, så söta de är.
Kommer nog inte ske så ofta men då och då är det lite kul.
Efter frukost bestyren fick barnen härja fritt på golvet medan jag själv åt frukost och plockade undan lite.
Sanna blev nyfiken på godislådan som stod kvar på vardagsrumsbordet, men hon får gott vänta några år innan hon får bekanta sig med sötsakerna. Idag var det dags för babysim igen.
En ny grupp skulle vi börja i förra lördagen men vi var ju inte hemma då.
Den grupp vi följt skulle ha tiden halv tio på morgonen men det funkar inte med vår familj så vi bytte till en grupp som börjar tolv istället.
Linnea var snäll och ställde upp att bada med oss idag.
Då hon och jag kom till omklädningsrummet så var några precis på väg så vi fick hela rummet för oss själva.
Vanligtvis så är det ju fler än vi som är där men inte idag, så då började jag undra ifall vi fått rätt tid.
Då vi kom till bassängen så var det mycket folk där men det var gruppen före oss som höll på att avsluta sitt pass.
Det visade sig att det var bara Sanna och William och två barn till (med sina pappor) som skulle vara i den gruppen.
De andra två var något äldre men det gjorde inget då vi gjorde övningarna utifrån vad barnen klarade av.
Jättekul var det och lyxigt att vara så få i bassängen.
Lunchen blev väldigt försenad, de brukar ju äta vid tolv och jag trodde att det skulle bli livat i omklädningsrummet efter badet, men det blev inte så.
Så bananen jag hade i beredskap fick vänta, istället tog jag risken att få lyssna på serenader i bilen.
Jag körde till min pappa för att ge barnen lunch där men då jag kom fram sov båda barnen djupt.
De vaknade inte alls då min pappa och jag bar upp dem och tog av dem ytterkläderna.
Bestämde att de skulle få sova tills de vaknade då de var så slut efter badet.
Resten av eftermiddagen hann vi med lunch, affären och en massa lek hemma.
Nattningen har börjat fungera riktigt bra nu, visst skriker de i protest då vi lämnar rummet i ungefär fem-tio minuter, ibland längre ibland kortare tid, och då får vi stoppa in en napp eller två då och då.
Men idag så somnade de efter knappt två minuter efter att jag gått ut.
Så jag har passat på att titta på film och slappa i soffan ikväll, länge sen jag gjorde det själv.
// Sargit

2 kommentarer:

Thomas sa...

Även Emma tycker mycket om att borsta tänderna. Det är ganska roligt när vi gör det, men roligast är att få borsta (eller snarare tugga) själv. Det bådar ju gott. Vi har ju aldrig haft problem med Elin och hoppas på samma tur med Emma... :-)

Måste säga att jag är våldsamt avundsjuk på den där uggletröjan... :-/ :-D

Familjen Sundström sa...

hihii... som det ser ut så kanske Emma hinner få använda Sannas ugglebody då hon plötsligt verkar ha börjat gå över i större storlek.
Om nu inte Emma också har gått över till 80...