torsdag 7 januari 2010

Dagens strappatser

Idag sov barnen, hör och häpna, till halv tio!
Så frukosten var lite senare än vanligt som du förstår...
Idag kom Lina, Elin och Emma på besök.
Barnen busade runt och det märkliga var att de små följdes åt mest hela tiden.
Kröp någon iväg till köket dröjde det inte länge innan de andra två var där också.
De höll ihop helt enkelt, undrar hur det kommer vara då de blir äldre och vilka bus de kommer att hitta på tillsammans.
Vi föräldrar har ingen chans ensamma då de slår sina kloka huvuden ihop, men kanske med överlägset fyra mot tre så...
Efter lunch och fika började både Sanna och William att visa tecken på trötthet.
Så vi bestämde oss för en uppfriskande promenad då det var bara minus 8 grader ute.
Här ser ni mina små michelingubbar som ligger lugnt och väntar på att mamma ska bli färdig.
Efter nästan två timmars promenad, där en tur till affären ingick, så tänkte jag styra stegen hemåt.
Men då såg jag vad klockan var och visste att jag inte skulle hinna hem innan serenaden började, så istället stannade jag till hos min pappa och gav barnen mellanmål.
Efter lite lek och bus med morfar så kom min man hem från jobbet och plockade upp oss på vägen.
Det hade hunnit bli kallare ute igen så hade ingen lust att ta en promenad igen.
Medan M-P parkerade bilen så klädde jag av barnen och mig ytterkläderna.
Då M-P öppnade dörren så passade våra snabba vesslor på att smita.
Vi lät dem "krypa av sig" lite och både Sanna och William hade jätteroligt under sin rymning.
Medan jag lagade middag åt hela familjen så lekte barnen snällt, först i vardagsrummet med pappa och sen inne på sitt rum själva.
Kikade in en sväng och såg detta.
Då Sanna såg mig i dörröppningen rörde hon sig snabbt mot mig för att bli upplyft (mammig näjjjdå) medan William inte ens brydde sig utan var mycket mer intresserad av sin fina bok.
William trivs under bordet också...Idag var det premiär för barnen att äta korvstroganoff och ris, samma mat som vi.
Båda barnen älskade maten!
De åt och åt och ville ha mer och mer.
Så härligt det känns att de tycker om min mat och att Sanna äter ordentligt igen.
Då middagen var avklarad så var det dags för kvällsbad.
Som jag berättat förr så älskar båda barnen att bada.
Sanna är inte riktigt lika förstjust i att få vatten i ansiktet som William, men annars trivs de båda som fisken i vattnet.
Tittut med pappa är alltid roligt.
Ikväll provade vi något nytt igen vid läggning. Jag vet, man ska inte ändra för mycket i rutinerna på en gång, men vi kände att ingen av oss orkar sitta bredvid deras sängar i närmare en timma längre.
Så vi provade att helt enkelt säga god natt till barnen och sedan gå ut ur rummet.
Visst blev det lite protester, vi hade lite is i magen båda två och lyssnade en stund på skriken (hör ju skillnad på "bara" skrik och gråt) och gick in en gång för att ta upp nappar från golvet och stoppa dem i munnen.
Men hör och häpna igen, William somnade inom fem minuter!
Sanna var inte lika nöjd och höll låda från och till kanske femton minuter till, men sen somnade även hon.
Det måste vara nytt rekord för oss!
Om man inte räknar med då de var var små och sov mest hela dygnet då...
Hoppas att de sover gott hela natten och att detta inte var någon engångs företeelse utan att de hädanefter somnar lika lätt som ikväll, om inte lättare.

3 kommentarer:

theunhappyteacher sa...

Skönt att få sova en natt! Så duktiga som somnar själv! Lägger till er nu så att vi kan följas åt! Ha det gott!

TvillingTur sa...

Fint att se att nya nattningsrutniner fungerar någonstans i landet i alla fall. Skulle kunna bli avundsjuk, men väljer att bli inspirerad och hoppfull ;).

Det började så bra för oss igårkväll. Rut somnade nästan direkt och Tora var lugn och fin. Men sen satte det igång värre än någonsin. När sen Rut vaknade igen var hon verkligen förkrossad. Då tar det sin tid. Men ikväll hoppas vi på vind i ryggen.

All lycka med era kvällar. Må de vuxna få vinna över barnen. I alla fall någon gång.
-tobias.

Familjen Sundström sa...

AnnaM, ja igår gick det ovanligt smidigt. Men är fortfarande osäker på om det bara var tillfälligt, hoppas att det fortsätter...

Tvillingtur, helt rätt inställning!
Så tänker jag med ofta då något inte funkar hos oss men hos andra ;)
Nya tag bara, håller tummarna för er...