söndag 3 januari 2010

Norrländska generna visar sig hos barnen

Vi var bjudna på middag ikväll hemma hos familjen Beutler.
Lina skulle göra pallt, inte min favorit mat direkt men så är jag ju ingen norrlänning till skillnad mot min man.
Här sitter de yngsta med sina fäder och tittar på ett barnprogram på datorn.
Något som liknade Teletubbies, kommer inte ihåg vad det var men det verkar uppskattas av både små och stora.
William hittade ett spännande ställe att leka på.
Vi hann även busa med alla barnen i vardagsrummet medan Lina och Thomas höll på i köket.
Då vi satte oss till bords fick Emma och Sanna (som var lite trött och grinig) sitta i barnstolarna med varsin majskrok medan William var nöjd med att leka på golvet.
Men då vi började äta så protesterade Sanna högljutt och slängde sin majskrok.
Hon ville ha det vi åt.
Så jag lät henne smaka lite.
Premiär för pallt.
Det var väldigt uppskattat!
Så pass att hon ville ha mer och mer och fick aldrig nog. Emma fick också smaka och samma där, "ge mig mera!"
Ändå hade alla de små redan ätit sin middag för inte allt för länge sen.
William som sett att syrran fick något i munnen skrek sitt missnöje och ville smaka han med.
Det fick han och även där med samma resultat som Emma och Sanna "Mera!"
Så nu får väl M-P lära sig hur man gör pallt och jag får väl "offra" mig de gånger det serveras så att barnen, som har då underlig smak, får fortsätta gilla den norrländska maten.

1 kommentar:

mummu sa...

joo,joo.siinä näet.lapsille kun antaa oikeaa ruokaa niin kyllä maistuu.tee vaan enemmän itse ruokaa niiden purkkien tilalle niin lapset syö paremmin.tässäkin ruuassa oli ilmeisesti suolaa.et sinä itsekkään suolatonta ruokaa syö,miksi lasten pitäisi.