tisdag 26 januari 2010

En vardag kväll

Sitter här i soffan och har äntligen tid över för att uppdatera bloggen.
Även fast jag inte har så mycket att uppdatera om just nu.
Barnen somnade fort ikväll, de var så trötta så de somnade nästan på en gång efter att pappa läst saga för dem.
Vi brukar turas om att natta dem numera, ikväll hade jag tänkt göra det men M-P ville hellre ha "ätbar" mat som han utryckte det.
Annars skulle han ha fått laga middag till oss.
Själv tror jag, och vet, att han visst kan laga mat men då han, i motsats till mig, inte har något intresse till det så utnyttjar jag hans talanger hellre de gånger jag är helt slut och hellre svälter än ställer mig i köket.
Angående sagor, själv läser jag mina finska barnböcker till Sanna och William då jag nattar dem, rätt bra övning även för mig som numera inte läser finska lika mycket som förr.
Förhoppningsvis resulterar det i att jag bättre kommer ihåg att hålla mig till finskan då jag pratar med barnen.
M-P har hittat en samlingsbok med gamla sagor bland mina böcker.
Båda är vi överens om att den boken kommer vi INTE att läsa för barnen sen när de börjar förstå innehållet.
Vilka hemska sagor det berättades förr, om mord, incest och andra hemskheter.
För att inte tala om idealet att det enda viktiga är utseendet och det är bara för att någon är "strålande vacker" eller "vackrast av dem alla" som någon blir kär i någon och vill gifta sig med denne.
Nu går sagostunden mest ut på att de får höra vår röst och komma till ro i sina sängar med oss sittandes mellan dem medan vi läser.
Att komma till ro är något som de inte riktigt förstått i vår plan än.
De kan vara hur trötta som helst, nästan somnar vid gröttallriken, men så fort huvudet nuddar kudden kommer de in i andra andningen och har hur mycket energi som helst.
Då ska de ställa sig upp flera gånger om, slänga sin napp på golvet och sedan skrika för att nappen "ramlade".
Ikväll visade Sanna ännu tydligare att det är med flit hon slänger ner sin napp.
Då hon var på väg att slänga nappen så lyckades M-P ha handen i vägen, då hejdade hon sig och flyttade sin hand för att slänga nappen bredvid M-P:s hand men då hon såg att hans hand följde hennes, ja då börjar hon förflytta sig längre bort längst spjällorna för att slänga nappen i golvet i fotändan av sängen!
Smart och envis tjej vi har.
Annars händer inte mycket.
M-P verkar trivas som hemmapappa och hinner oftast med mycket mer av hushållsarbetet än jag gjorde då jag var hemma.
Förutom idag då Sanna varit lite lynnig igen.
Snart kanske vi kommer ikapp med allt som behövts göras här hemma...
Nu sitter vi här vid varsin laptop, M-P har sin spelkväll med grabbarna "Ghost Recon" och jag uppdaterar mig i vad andra skrivit i sina bloggar samt kollar mail med mera.
Kommer ju inget intressant på tv på tisdag kvällar nu då desperata hemmafruarna har säsongsuppehåll fortfarande.
Ska passa på att tömma diskmaskinen och fylla på den igen innan sängen kallar på mig.
Hoppas att våra små älsklingar inte bestämmer sig för att vakna före sju imorgon bitti som imorse!
Vi försökte att kompromissa med dem imorse, de borde sova till åtta halv nio i alla fall men deras svar var halv sju sju, då säger vi ja men halv åtta åtta då men svaret är nä, halv sju sju det vill säga nu!
Inte så lätt att få till en kompromiss där inte, hoppas på att det blir lättare då de blir äldre.
// Sargit

3 kommentarer:

Eva 4-barns mamma sa...

Det lär nog inte bli bättre förrän de blir tonåringar..=)Jag tycker mina "stora" vaknar x-tra tidigt på helgerna,men måste bli väckta på vardagarna...=)

Heidi sa...

Moikka!
Mitäs teille kuuluu? Kerkesin taas tulla vähän lukemaan taas. :) Koskas olis aikaa tavata?

ankan sa...

Det är så kul att läsa om er vardag och era utflykter. Ni är så duktiga på att dokumentera allt!