söndag 10 januari 2010

Familjedag

Idag njöt vi av att bara vara vi, utan måsten och utan några större planeringar annat än bad i Fyrishov.
Vi var lite sega iväg efter frukosten, men det var skönt att slippa stressa.
Så istället för att bada innan lunch blev det först efter barnens lunch, som de fick då vi kom fram till Fyrishov.
I omklädningsrummet kände Sanna sig som hemma, hon var på väg in till duschrummet redan innan jag klätt av henne.
Så jag fick springa efter henne ett x antal gånger medan jag försökte byta om själv.
Märks att både Sanna och William riktigt njuter av vattnet.
Vi gjorde lite dykövningar av olika slag som vi fått lära oss på babysim.
William är den som älskar att dyka, och vill ner under ytan så fort han får chansen.
Sanna har inget emot att dyka från kanten, men gillar inte att hamna under ytan då hon inte är helt beredd på det.
Vi hade hela varma bassängen för oss själva denna gången med.
Det var en familj till där med ett litet äldre barn än våra, men de gick strax efter att vi kom.
Rätt skönt med lite tystare runt om än "där ute".
Några bilder vi hann med/kom ihåg att ta.Efter badet, medan M-P hämtade bilen, hamnade jag i samtal med en kvinna som satt bredvid oss på bänken.
Hon hade också tvillingar, fast de var nu 23år.
Det är trevligt att prata med helt främmande människor som visar sig också ha/vara tvillingar och höra om/byta erfarenheter. Hänt rätt ofta under året faktiskt.
Från Fyrishov körde vi in till centrala Uppsala, inte en stad som någon av oss känner till väl, och parkerade i ett parkeringshus.
Sen knatade vi runt i det fina soliga, men lite kyliga, vädret och tittade lite i affärer.
Har ju några presentkort jag fått som bränner i fickan så att säga.
Vi hann inte gå i så många affärer innan vi bestämde oss för att vi vuxna behövde lunch innan barnen skulle vakna för mellanmål.
Men jag hann använda det sista ur presentkortet från H&M som jag fick i födelsedagspresent förra året (låter som en evighet sedan fast det bara är strax över två månader).
Vi unnade oss sen lunch på Max (såklart).
Och då vi inte hade bråttom någonstans så slutade det med att vi satt där i dryga en och en halvtimma innan vi började gå mot bilen då alla affärerna hade hunnit stänga.
Hemma igen så var barnen på toppen humör, som de varit hela dagen.
Efter deras middag lekte de själva medan jag och M-P åt rester från i fredags (tacos) och sedan kurade ihop oss i soffan och tittade på Projekt runway.
Länge sedan vi kunde göra det, lata oss i soffan medan barnen var vakna alltså.
Barnen roade sig kungligt först i sitt rum och sedan i hallen.
Lite protester blev det då jag stängde badrumsdörren, då det är enda stället de inte får vara i ensamma.
Hittade en del av en bok med "tjocka" blad då jag och Sanna plockade undan leksakerna från golvet in i leksakslådan (som William i samma takt tömde).
Vi verkar ha starka barn eller vad tycker ni?

Det är en av böckerna de fått i födelsedagspresent, så jag ska försöka laga den.
Några bra tips hur man lagar en bok så att det håller för starka klåfingriga barn?
Nu ska jag peppa mig själv en stund innan läggdags, för imorgon börjar jag jobba igen efter över ett års frånvaro.

6 kommentarer:

Katja sa...

Ni ser ut att haft en mysig dag! Lycka till Sargit på din arbetsdag!! :) De kommer gå bra! Kram

Nina sa...

ihania uintikuvia:) oikein mukavaa töihin paluuta...sitekyttä ikäväntunteen sietämiseen:) ja koita kestää haikeutta joka iskee kuitenkin kun lapset oppivat uutta koko ajan ja et ole sitä ensimmäisenä näkemässä..mutta ihana mahdollisuus myös MP:lle lasten kanssa olemiseen:)

Nina sa...

siis sitkeyttä;) sormet nopeammat kuin ajatus

MUMMU sa...

HYVÄ LAPSI.KERRANKIN VAAN TE KOKO PERHE YHDESSÄ ILMAN MUITA.SE TEKEE HYVÄÄ.EI AINA TARVI OLLA KOKO LIUTAA PERÄSSÄ.EIKÖ TUNNUKKIN HYVÄLTÄ TEHDÄ VAAN SITÄ MITÄ ITSE HALUAA.SÖPÖJÄ LAPSENLAPSIA MINULLA EDELLEEN

farmor Anci sa...

Himmel va fina kort det var på barna i badrockarna. Helt underbart goa. Må så vara att jag är farmor till dem, de är mycket sötare än många andra barn....så det så!!!

Cattis (mamma till Mira och Neo) sa...

Det var ju här man skulle kommentera badrockar...se kommentar under nästa inlägg... ; )