onsdag 5 juni 2013

Vräkning av ovälkomna inneboende

Denna vecka har gått fort, ja den är ju inte slut än men ändå.
Igår tog jag denna bild på morgonen innan jag gick till jobbet.

Känns som att tvättmaskinen har gått dygnet runt på sistone medan vi hållit på med vårt sovrum och försökt hitta plats för sakerna som förut fanns i Janiinas rum. En del kvarstår men typiskt nog så har M-P blivit förkyld också.
Idag tog M-P tag i något han för länge se sagt att han kunde göra själv då jag föreslog att vi skulle hyra in någon för det; tvättat alla våra fönster.
Det är nog första gången det blir gjort sen vi flyttat in, vi ha nog bara tagit ut och insida på några men inte emellan. Och det behövdes!
Vi vräkte några ovälkomna inneboene som inte betalat någon hyra eller gjort något bra jobb med att hålla myggen borta. Här ser ni den tredje familjen maken fick bort.
Jag hann med lite sol också då barnen lekte på baksidan.
Sanna och William kom på att de skulle snurra Williams keps till England (!?).
De pratar med varandra hela tiden och slänger ur sig så roliga kommentarer och så tänker jag att det där måste jag komma ihåg, men då jag väl sitter vid datorn så har jag glömt bort dem...
Medan William och jag lagade middagen så lekte Sanna och Janiina ute, de såg också ut att laga mat de med...
Här en del av konversationen vid middagen:
W: Mamma och jag har gjort maten idag
S: Vilken god mat du har gjort William.
W (självsäkert): Tack.
De sa mycket mer också men detta är det jag kommer ihåg nu...
Så härligt att höra att även det lilla de gör, som att röra i grytan, stärker deras självförtroende.
Man såg hur han lyste upp under hela middagen.
Efter middagen spelade jag UNO-junior med barnen, en enklare variant av UNO där man har spelplan där man flyttar sin pjäs en ruta ifall man vinner omgången, William blev jätteledsen då han inte vann hela spelet. "Det var ju jag som skulle vinna!" grät han. Efter lite tröstande gjorde vi upp om att ifall de var snabba med att klä av sig och hämta tandborstarna så fick de välja om de ville höra saga eller spela spel, de valde spelet. Var länge sen de var så snabba med att göra sig iordning för sängen, så då blev det till att vi spelade ett av mumin-spelen vi har. Denna gång förlorade Sanna och då blev hon i sin tur lite ledsen, men lyckades få det till att hon vann över mig så då blev hon på bättre humör.
// Sargit

Inga kommentarer: